Re: Versnellingen FlevoBike

Matthijs de Vries schrijft:

> Ik ben gelukkig; want sinds vier weken de eigenaar van een FlevoBike
>
> 1. Hoe vinden andere eigenaren van mijn type FlevoBike de
> versnellingengroep? Ik vind hem zelf nogal zwaar: 65 krans en 21 tot en
> met-11 op het freewheel, dat betekent optrekken in z'n 1 en fietsen in z'n
..
Welke kransjes heb je tussen 1 en 7?
Ik heb ooit een simpel programmaatje geschreven om de optimale schakelmomenten
(in km/h) te berekenen, gegeven de gewenste trap-cadans, wielomtrek en
kettingwielen. (Je kunt natuurlijk ook even een grafiekje maken).
Naar aanleiding daarvan heb ik een van mijn middelste kransjes vervangen
door een ander. Mijn ervaring is dat je in Nederland vrijwel altijd op
dezelfde 2 of 3 kransjes rijdt. De overige komen zelden aan bod.
In Engeland, waar ik hellingen tot 15% aankon (daarboven wordt het moeizaam)
had ik ze allemaal hard nodig...

..
> .. Ik weet dat er versnellingsnaven worden toegepast, maar die wegen meer.

Ik heb zelf een Flevobike met een Sachs 2-versnellings naafje voorin. Ik
vind het ideaal. Met name voor het wegrijden: even stilstaande terug naar
de kleine versnelling (probeer dat eens met een derailleur..) en dan
weer naar 1:1 (dus geen overbrengings-verliezen) als ik op snelheid raak.
Ik neem het zeer geringe extra gewicht graag voor lief.

 (____)      Joop H.M.Gooden   Voorsterweg 31, 8316 PR Marknesse
      _        NLR(NOP)-AE     p.o.box 153, 8300 AD Emmeloord - NL       at
 ----o----   eng.aerodyn.dep.  tel (0)527 248669 /fax (0)527 248210   --\\_/\Q
              gooden at nlr.nl    http://www.nlr.nl/public/              (*)  (*)