Re: Versnellingen FlevoBike

> Ik ben met de FlevoBike 3 keer op vakantie geweest. Voorkom stijle hellingen
> want dat red je niet (voorwiel slipt dan weg en je gaat springen op  je
> voorvering). Ik vond het zelf overigens niet zo erg om af en toe eens af te
> stappen en wat te lopen. Je kunt lekker veel meenemen en bergafwaarts is op
> de bike een sensatie ...
>
> Komend weekend ga ik mijn Racer eens in de bergen proberen voor het eerst.

Ik ben twee maal met een bike, en drie keer met de racer op vakantie
geweest. De Bike klimt inderdaad slecht, deels door de voorvering, deels
doordat je meer op het achterwiel zit. Standaard uitvoering met bagage
is zo'n 6 a 7 % de limit. Je kunt dat wat verbeteren door een stijver
rubber te gebruiken of slangklemmen om het rubber te zetten. Ook ken ik
wel mensen die een staalkabeltje van het frame naar de voorvork hebben
geplaatst om uitveren te voorkomen. Berg af is inderdaad dolle pret (wel
zorgen dat je het ding goed kent voor je dat probeert, in het begin is
het doodeng. Volgens Vrieling kun je ook de achtervork (laten)
verlengen.

De racer heeft veel minder dit soort problemen. Je zit meer tussen de
wielen, en je hebt geen (voor) vering. Rond 15% heb ik gedaan,
Afhankelijk van de kwaliteit van het asfalt en natheid denk ik dat de
limiet zo tussen de 12 en 18% ligt. Dat is voldoende voor vrijwel alle
grotere bergpassen. Er blijven twee problemen. Een is de stabiliteit bij
hoge snelheden met bagage. Tot ca. 60 Km/h is er geen probleem, maar
daarboven moet je gaan uitkijken. Zonder bagage heb ik in Limburg rond
de 80 Km/h gereden. Zorg voor een goed strak gespaakt en kaarsrecht
voorwiel. Ik ben me ooit doodgeschrokken op mijn eerste helling af in
Amerika. In het vliegtuig was er een kleine slag in het voorwiel
gekomen, en er zat wat speling op. Ik had de hele brede (gelukkig
verlaten) amerikaanse weg nodig ... Ik ben overgestapt op een schijfrem
om mijn velg te behoeden voor oververhitting. Bevalt prima (oude Magura
als `hulprem'). Ik heb van Vrieling vernomen dat hij vermoedt dat de
instabiliteit deels door te slappe achtervork veroorzaakt wordt. De
racer was nooit ontworpen als bagage/vakantiefiets ...

	--- Jan