Re: Trapfrequentie

Maarten D. schreef:
#Ik ben vrij nieuw op het ligfietsgebied (6 mnd op 'n M5), maar ik heb wel
#een probleempje.
#Ik rijdt dagelijks 40 km en in al die maanden krijg ik mijn gemiddelde
#snelheid
#niet echt omhoog.

Heb je voordat je op je M5 stapte al veel gebukfietst? Misschien gebruik
jij wel voor het overgrote deel dezelfde spieren als op je bukfiets;
m.a.w. er valt weinig te verbeteren.

#Ik blijf ergens hangen rond de 35km.

Vind ik heel behoorlijk. Maar ja, ik ben dan ook geen Boardman of Sybrandy.

#Het ligt niet aan
#mijn conditie, maar gewoon aan het feit dat ik mijn trapfrequentie niet
#omhoog krijg.

Al eens een iets kleiner verzet geprobeerd? Of juist een groter?
Rij je op snelheid, probeer dan eens terug te schakelen om te zien of je
nog kunt versnellen. Zo ja, dan zit je nu gewoon op een te zwaar verzet,
en dat is niet optimaal.
Rij je op snelheid, probeer dan eens op te schakelen om te zien of je
nog kunt versnellen. Zo ja, dan heb jij kennelijk een zeer klein gebied
waarbinnen je optimaal presteert.

Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat je jezelf te weinig rust gunt.
Elke dag stoempen op de fiets is geen goede manier van trainen.

Marcel.

 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-