Versnellingsnaaf Flevobike

Matthijs de Vries
Prinsengracht 171-25
1015 DR Amsterdam

Hallo mensen,

Hartelijk bedankt voor jullie tips en reacties. Joop H.M.Gooden schreef:
>Ik heb zelf een Flevobike met een Sachs 2-versnellings naafje voorin. Ik
>vind het ideaal. Met name voor het wegrijden: even stilstaande terug naar
>de kleine versnelling (probeer dat eens met een derailleur..) en dan
>weer naar 1:1 (dus geen overbrengings-verliezen) als ik op snelheid raak.
Een vraag van Joop waarop ik in wil gaan:
>Welke kransjes heb je tussen 1 en 7?

Beste Joop: betekent dat de 1e versnelling een vertragend verzet heeft? Ik
denk namelijk dat een versnellingsnaaf toch de beste oplossing is. Ik heb
namelijk eens goed gekeken naar de constructie: een extra krans zou in
conflict komen met de ophanging van de voorvork: die is door de vering te
breed; het past nu al maar net. Van daar dat extra kransen alleen op de
Flevobike Racer kunnen worden toegepast, omdat die geen voorvering heeft en
dus een smallere voorvork.

Ik heb op mijn Flevobike de volgende pion: 22, 19, 17, 15, 13, 12, 11. Ik
zou me kunnen voorstellen, dat de 12 er tussen uit kan en daarvoor een 25
als eerste versnelling kan komen. In combinatie met de eerder genoemde 2-
versnellingsnaaf moet er dan een bevredigend setje verzetten uitkomen.

Op mijn verlanglijstje staat nog een trike achterdeel (waarover vele
goedkope grapjes te maken zijn). Omdat ik slechts een arme student ben, ben
ik op zoek naar een tweedehandse. Zou iemand mij kunnen helpen?

Groetjes,

Matthijs