Roeifietsen en efficientie

Hoi,

Bij het surfen op internet kwam ik wat roeifietsen tegen.
Enkele vragen en ideeen.

Voor zover ik heb kunnen zien berust het principe op
het met de voeten wegduwen van de pedalen = trekken aan
de ketting die met een vrijloop op het achterwiel voor
de voorbeweging zorgt. Klopt dat?

Graag uw reacties op de volgende stellingen:
* Het tegelijkertijd met beide benen afzetten lijkt
  efficienter dan afwisselend links en rechts afzetten
  (= normaal fietsen). Pluspunt van roeifiets.
* Net zoals bij een gewone fiets wordt slechts bij
  een halve slag kracht voor aandrijving geleverd.
  Oplossing: met je voeten ook trekken aan de pedalen.
* De armen krijgen meestal weinig oefening.

Kortom, krijg je een efficiente (lig)fiets wanneer je
een en ander combineert door:
- een driewieler te maken met vrijlopen op beide
  achterwielen'
- een groot scharnierend verticale arm op de trapas te
  monteren waarbij:
   * de handen kunnen duwen/trekken aan het deel boven
     de trapas en
   * de voeten precies andersom trekken/duwen aan het
     deel onder de trapas
  (zoek op internet naar rowbike en zie wat ik bedoel)
- een wiel te laten aandrijven met roeifiets principe
- ander wiel te laten aandrijven tijdens terugslag door
  met benen te trekken en met de handen te duwen
  (de ketting loopt gekruisd naar achteren)

Is zoiets al eens eerder vertoond?
Graag uw reacties.

Henry Kompagnie, Bergentheim.
email: hkompagn at alm.nl.fluke.nl
Dagelijks fietsen: 44 km, gewone fiets :-( .
Vanaf dit weekend op een zelfbouw ligfiets :-).