Re: Wat is er mis?

Niels Geerts schreef:
#Voor de bouwplannen van mijn ligfiets ben ik aan het uitzoeken hoe ik de
#positie van het zitje ten opzichte van de trappers moet bepalen.

Ik neem aan dat het je in beginsel om de hoogte gaat? De afstand zou
ik sowieso variabel houden met een verplaatsbare Flevo bracket of
een uitschuifbare voorbuis.

Probleem is enigszins, dat je met tegengestelde belangen te maken hebt.
Enerzijds wil je zo ver mogelijk achterover, waardoor een zekere optimale
houding qua fysiologie betekent dat je voeten mogelijk nogal omhoog wijzen.
Anderzijds zit het prettiger met je voeten lager, glij je minder gauw van
de trappers. Voorts speelt de stroomlijn nog een rol, de kettinglijn,
en een eventueel neuspuntje.

Om op het eerste punt terug te komen: zie
 http://www.ihpva.org/Builders/crankset_height
Een eenduidig antwoord op de vraag wat nou de beste positie van het
trapstel ten opzichte van je bibs is lijkt haast niet te geven.
De een beweert dat je voeten verhogen resulteert in een slechtere
doorbloeding, dus lagere prestaties, de ander roemt juist fietsen met
een hoog crankstel om hun klimvermogen.

Ikzelf heb een fiets gebouwd waarvan niet alleen de afstand maar ook de
hoogte van het crankstel ruim gevarieerd kan worden, maar daar heb ik
nog niet mee geexperimenteerd. Zie:
 http://carol.wins.uva.nl/~wijkstra/Fiets/lybike_bracket2.jpg
 http://carol.wins.uva.nl/~wijkstra/Fiets/bracket7.gif
 http://carol.wins.uva.nl/~wijkstra/Fiets/#lybi