re: Beenlengte

- - - - - - - - - - - - - - Original Message - - - - - - - - - - - - - -
>Voor de bouwplannen van mijn ligfiets ben ik aan het uitzoeken hoe ik de
>positie van het zitje ten opzichte van de trappers moet bepalen. >Hiervoor
zijn
>vast niet van die makkelijke vuistregels als bij gewone zadels die een
>factor
>maal de binnenbeenlengte als richtlijn geven.
>Als iemand hier toch uitgesproken idee-en of tips over heeft dan hoor ik
>dat
>graag. Zou het nog verschil maken of ik gewone of SPD pedalen ga >gebruiken,
> [...]
glijdt)?

Voor de beenlengte instelling maakt SPD/geen SPD naar mijn mening geen
verschil. De juiste instelling zelf is dat het been gestrekt, voet iets
gebogen (+3 cm extra lengte) correspondeert met een trapper in de
uiterste stand. Omdat de trapas verstelbaar is, kon ik dit eenvoudig
aanpassen aan m'n lengte. Ook bij zelfbouw durfde ik het niet aan de
trapas 'custom-made' maar op 1 plaats vast te lassen. Pas na een paar
maanden fietsen heb ik de juiste aspositie gevonden zodat ik zeker zou
pleiten voor het verstelbaar houden van een as bij een (eerste) zelf-
bouwfiets.

Groeten, Jaap van Bergeijk
Jaap.vanBergeijk at user.aenf.wau.nl