Re: Beenlengte

 Niels Geerts schrijft:
> Voor de bouwplannen van mijn ligfiets ben ik aan het uitzoeken hoe ik de
> positie van het zitje ten opzichte van de trappers moet bepalen.
> idee-en of tips ?

Ik heb het zojuist nog even gecontroleerd: als ik de hak van mijn schoen
op de naar voren staande trapper plaats, is mijn been net niet helemaal
gestrekt. Met enige spierspanning houd ik mijn knie boven het 'dode punt'.
Zonder spierspanning zakt de knie door en overstrekt het been. Ik heb
dus de indruk dat de trapas een fraktie dichterbij moet staan dan op
een bukfiets, waarvoor meestal het gestrekte been als maat gehanteerd wordt.

In het begin had ik mijn trapas ietsje verder naar voren staan (orde
1 a 2 cm). Ik kreeg toen last van mijn knieen en kuiten. Die klachten
verdwenen snel nadat ik de trapas in de huidige positie gebracht had.
Zelf gebruik ik geen SPD-pedalen. Wellicht dat je de genoemde klachten
iets minder snel hebt met SPD-achtige konstrukties omdat je dan wat
minder krampachtig fietst bij grotere trapas-afstand: je voeten
blijven toch wel op de trappers.

Mogelijk zijn die klachten echter ook persoonsgebonden, gezien het advies
van Jaap van Bergeijk om de trapas juist zo'n 3 cm _verder_ weg te zetten,
dan de 'gestrekte been positie'. Het beste lijkt het dus om voor
jezelf te proberen welke stand het beste is. Hij ligt in ieder
geval in de buurt van de genoemde posities, zodat je met enkele cm's
speling naar weerskanten zou moeten kunnen volstaan.

 (____)      Joop H.M.Gooden   Voorsterweg 31, 8316 PR Marknesse
      _        NLR(NOP)-AE     p.o.box 153, 8300 AD Emmeloord - NL       at
 ----o----   eng.aerodyn.dep.  tel (0)527 248669 /fax (0)527 248210   --\\_/\Q
              gooden at nlr.nl    http://www.nlr.nl/public/              (*)  (*)