Re: Regenkleding

> From:           doets at wins.uva.nl (Kees Doets)
> Date sent:      Thu, 13 Mar 1997 13:03:10 +0100 (MET)

> Ik beweer altijd:
> Nederland heeft een droog klimaat.
> Het regent hier heus niet meer dan enkele minuten/dag!

Mooi gemiddelde. Ik zal d'r aan denken als ik weer eens in de regen fiets.

> Ik neem dan ook zelden regenkleding mee, en word dan ook maar zelden nat
> (keer of vier/jaar doorweekt, maar ik zorg dat dat opweg naar huis is).
>
> Voordeel van deze opvatting: je fietst jezelf niet meer in 't zweet
> dan strict nodig is.

Regenbuien gaan meestal gepaard met wind. Van de regen wordt je nat en de
wind zorgt ervoor dat je een gegarandeerde verkoudheid toe krijgt. Om dit
te voorkomen draag ik een regenpak als 't regent. Dan maar wat meer zweet
maar zo houd ik het wel warm.

> OK, hele volksstammen zijn het niet met me eens.
> Koop dan het allersimpelste en soepelste Goretex
> (en niet zo'n zwaar bergsportcavaille) van een goed merk.
> De gebruikelijke buitensportadressen hebben zelfs speciale fietsmodellen
> (van North Face bijv.).
> Dat begint natuurlijk vanaf zo'n 400,- ...
> en dan hoort daar nog zo'n geweldige broek bij...
> Kees Doets

Leuk advies maar laat ik het probleem verduidelijken:
Op een bukfiets stroomt het water naar beneden. Een flapje over de rits
zorgt ervoor dat het water niet tussen de rits door kan. Maar op een
ligfiets heeft zo'n flapje weinig nut omdat het water door de tegenwind
onder het flapje door wordt geblazen. En als dat water eenmaal z'n weg
gevonden heeft...  En geloof me maar als ik zeg dat zoiets erg onaangenaam
voelt. :(

Ik mocht laatst een regenbroek voor wielrenners lenen. Om eens uit te
proberen. Zo'n geval waarbij de bovenkant uit een soort waterafstotend
kunstleer bestaat en de onderkant iets van een panty weg heeft. Resultaat
op de ligfiets was dat ik binnen enkele minuten drijfnat geregent was in
't kruis. ZEER onaangenaam gevoel :(

Voorlopig houd ik het maar op een 'gewoon' regenpak en probeer ik tussen
de druppels door te rijden.

Groeten, Chris.
Chris Teuben, Rekencentrum Rijksuniversiteit Groningen