Re: trapper-zitje-afstand

Matthijs de Vries
Prinsengracht 171-25
1015 DR Amsterdam

Niels vroeg het volgende:
>Wat ik eigenlijk wilde vragen is het volgende.
>Hoe bepaal ik de optimale trapper-zitje afstand voor een ligfiets? En wat
>wordt over het algemeen als hoogteverschil genomen (trapas lager of hoger
>dan het zitje of op de zelfde hoogte?).
>Maakt het nog verschil (voor de positie dus) of ik gebruik ga maken van
>gewone pedalen of van SPD pedalen (in verband met het makkelijker van de
>trapper afschieten bij rechtuit strekken van je been)

Ik heb ervaren, dat voor de ideale afstand ongeveer de zelfde gevoelswaarde
kan worden aangehouden als op een racefiets: been net niet helemaal
gestrekt bij de grootste afstand tussen trapper en zadel.

Op de fietsrai was ik bij een symposium over het wereld-uurrecord, waarbij
ex-recordhouders Graeme Obree (van de welbekende wasmachine-fiets) en Bram
Moens (van M5 carbon Lowracer) ook in het panel zaten. Dit symposium was
zeer de moeite waard. Na afloop was zelfs Graeme Obree bereid eens een
poging te wagen op een Lowracer.

De Lowracer is zo gebouwd, dat de trapas zich behoorlijk hoog boven het
laagste punt van het zitje bevindt. Daardoor lijkt de Lowracer ook een van
de meest compromisloze ligfietsen. Het blijkt dat bij een hoogte van +/- 30
cm zelfs nog goed te fietsen valt. Over het algemeen geldt waarschijnlijk:
hoe hoger de trapas hoe "liggender" de houding en hoe beter de stroomlijn.

Wat het laatste punt over de SPD-pedalen betreft; bij het symposium over
het wereld-uurrecord kwam naarvoren, dat een cadans van rond de 104 rpm.
het meeste rendement oplevert. Bij dit toerental zijn clipless-pedalen een
absolute must! Dan komen we meteen bij het grootste nieuws van de fietsrai:
er zijn tegenwoordig trappers die een zijdelingse speling hebben; de
trapper staat in bovenste positie* verder naar buiten dan in de onderste.
Hierdoor kunnen de beenspieren een natuurlijker bewegingspatroon volgen, en
dat komt het rendement met nog eens zo'n 4% ten goede.

Groetjes, Matthijs

*geldt voor rechtopfiets; ligfiets: links (of rechts: 't is maar hoe je 't
bekijkt).