Re: trapper-zitje-afstand

Volgens de ervaring die ik met mijn verschillende fietsen opgedaan heb, is de
"ideale" lengte vergelijkbaar met de ideale lengte op een gewone fiets.
Beenlengte is tot op behoorlijke hoogte onahankelijk van je lichaamshouding,
dus dat is niet zo vreemd. SPD of gewone pedalen maken in zoverre verschil, dat
SPD pedalen iets hoger opgebouwd zijn dan gewone, waardoor je trappers iets
dichterbij komen, wat je moet compenseren door de trapas iets verder weg te
zetten.
Ik moet in ieder geval bij gebruik van andere schoenen of pedalen altijd weer
even zoeken naar de ideale lengte.

Matthijs schreef:
>De M5 Lowracer is zo gebouwd, dat de trapas zich behoorlijk hoog boven het
laagste punt van het zitje bevindt. Daardoor lijkt de Lowracer ook een van de
meest compromisloze ligfietsen. Het blijkt dat bij een hoogte van +/- 30 cm
zelfs nog goed te fietsen valt. Over het algemeen geldt waarschijnlijk:
>hoe hoger de trapas hoe "liggender" de houding en hoe beter de stroomlijn.

Puur ergonomisch gezien, lijkt een hoek van 90 graden tussen lijf en benen de
meest optimale te zijn, heb ik gelezen. Aerodynamisch bekeken geeft een ver
liggende houding met de benen zo veel mogelijk voor je lichaam het kleinste
frontaal oppervlak, en zo de meeste snelheid.
Bij deze extreem hoge trapashoogte ligt ook bijna je hele voet voor je lichaam,
en kun je ver liggen bij een hoek lijf/benen van ca. 90 graden.

>Op de fietsrai was ik bij een symposium over het wereld-uurrecord, waarbij
ex-recordhouders Graeme Obree (van de welbekende wasmachine-fiets) en Bram
Moens (van M5 carbon Lowracer) ook in het panel zaten. Dit symposium was zeer
de moeite waard. Na afloop was zelfs Graeme Obree bereid eens een poging te
wagen op een Lowracer.

Eerst zien, dan geloven, maar het zou wel een prachtige opsteker zijn voor de
liggende wedstrijd sport!

Groeten Gijs -slow&low- Baron

G.baron at ato.dlo.nl