Re: Wieldoekjes

Matthijs de Vries wrote:
> Heeft een van jullie ervaring met het monteren, demonteren en onderhouden
> van de zogenaamde "wieldoekjes*" ... ?

Ja, dat heb ik.
Ze zitten op mijn fiets omdat ze veel meer smoel geven aan een ligfiets
en ook vanwege de stroomlijn. Zoals bij alles geldt: het werkt, maar
verwacht niet te veel. Ze helpen een beetje en dat is mooi.
Waar gaat het precies over? Het is een ring van fiberglas met een nylon
doek er overheen gespannen. Dat komt op je wiel, over de spaken. In het
midden moet je een gat maken voor de wielnaaf, dat gaat eenvoudig met
een soldeerbout.
Monteren is simpel. Je zet haakjes op de spaaknippels en de ring met de
doek er op klem je tussen de haakjes. Dat doe je nog drie keer en je
bent klaar, met een tweewieler tenminste. Loshalen is ook makkelijk.
Het lastigste is dat je pignon van het wiel moet. Misschien moet je dat
laten doen, kijk dan of je het er zonder hulp weer op kunt zetten (dat
kan meestal).
Een gaatje smelten is makkelijker dan het lijkt. Voor het mooiste gat
maak je een mal en je smelt langs de binnenkant ervan. Ik heb een potje
uit het kruidenrek gepakt en daar omheen losgesmolten, dat is minder
strak. Let op dat je pignon vrij moet kunnen draaien.

Onderhoud: Geef ze een sopje als ze vies zijn. Natuurlijk neem je geen
witte doekjes.

In het gebruik: Je wielen zijn dicht dus je kunt er geen slot door
steken. Je kunt ook minder makkelijk bij het ventiel, hoewel dat
eigenlijk wel meevalt. Als je je fiets vaak in een rek zet slijten je
doekjes door tussen spaak en beugel. Op de RAI zag ik bij Flevobike een
wiel met een mooi gaatje voor het ventiel. Zou dat goed werken?

Rijden: Dichte wielen geven minder luchtweerstand. Het effect bij
zijwind valt erg mee. Als je de wind schuin van achter hebt voel je dat
je een beetje zeilt.

Al met al vind ik de voordelen groter dan de nadelen, en mijn fiets ziet
er veeeeel beter uit!

groeten, Theo.