Re: ervaring gevraagd challenge - wizard / zelfbouw

Ik vroeg: ervaring gevraagd challenge - wizard
met: momenteel op een niet optimale zelfbouw :-( .

(Off-list heb ik van iemand reeds ervaringen gekregen.
 Bedankt! Meer is welkom.)

Antwoord vraag van Tom:
> Is zelfbouwen je zo tegen gevallen dat je dat niet
> meer wilt doen? Ik heb zelf geen ligfiets gebouwd,
> maar door de hoge prijzen van koopfietsen begint de
> gedachte door mijn hoofd te spelen....

Historie:
Ik ben ook op zelfbouw gekomen met name vanwege de hoge
nieuwprijzen (f3000 tot f3500). Daarnaast was voor mij
een reden goedkoop het liggend fietsen uit te proberen,
alvorens tot grotere investeringen over te gaan.
Zelfbouw valt vies tegen wanneer je niet beschikt over:
* materialen kennis (wat kun je wel/niet lassen enz.)
* gereedschap (lasapparatuur, heet solderen, werkbank, ...)
* een goed ontwerp
Op een vrije zaterdag heb ik -zonder nauwkeurige tekening-
een oude racefiets (f10) uit elkaar geslepen en een frame (f15)
in elkaar gelast. Afmontage + schilderwerk moet nog.
De week erop sprak ik iemand die zelf op een M5 rijdt. Hij
vertelde mij een oud gebruikt frame te hebben liggen die ik
gerust kon gebruiken. Deze kon ik sneller afmaken, dus ben ik
geswitched. Helaas, qua instelmogelijkheden erg beperkt. Het
heeft me wel bewuster gemaakt van een aantal zaken (vering,
afstand trapas-zitje etc.)

Conclusie:
Met zelfbouw (+ veel afkijken) moet je gauw rekenen op een
aantal modellen voor het 'af' is. Per model in totaal toch al
gauw f300 aan materialen plus heel wat uren. De koopfietsen zijn
al voor jou uitgeprobeerd. En ik kan niet op tegen hun afwerking.
Mijn doel is fietsen, niet sleutelen. Daarom neig ik naar kopen.

(Aanwijzingen naar een comfortabele ligfiets voor een 2e hands
 prijsje zijn dus welkom!)

Henry Kompagnie
Dagelijks: Bergentheim-Almelo, retour: 44 km.
hkompagn at alm.nl.fluke.nl