Re: aanschaf ligfiets

Hallo,

Ik ben net aangemeld bij deze lijst, en dat heeft natuurlijk een reden. Ik
wil namelijk een ligfiets gaan kopen! Ik vind dit echter nogal lastig, want
er is zoveel keus.
Vorige week heb ik een fiets gehuurd bij de liggende hollander, waar ik er
dus achtergekomen ben dat ik een onderstuur wil (ik had een fiets met
bovenstuur (de cheetah) maar doordat ik mijn armen niet kon laten hangen
kreeg ik last van mijn schouders).

Ik wil wel een lage fiets, zodat het voordeel van 'liggen' zo groot mogelijk
is.

## Ik ben bang, dat je wensen een beetje tegenstrijdig zijn. Op een hogere
ligfiets is het vrij eenvoudig om een onderstuur te monteren, omdat daar het
balhoofd onder je kont zit, om preciezer te zijn onder de lijn zitje-bracket
as. Bij een lagere fiets, zoals bijvoorbeeld de Optima Cheetah, zit het
balhoofd tussen je benen, en werkt dat niet meer. Als je daar een onderstuur op
zou willen maken, zou je moeten gaan spelen met een indirect stuur, zoals op
lange wielbasis fietsen (denk aan duitse fietsen), die een extra stuurstang
gebruiken. Dit stuurt waarschijnlijk minder direkt, het is in ieder geval niet
de mode in nederland.
Praktisch probleem zou kunnen zijn, dat je bij scherpe bochten je stuur aan de
grond zou kunnen leggen.
Ik heb wat ervaring met de Cheetah, en ik denk dat je het op deze fietsen beter
kan zoeken in een betere stuur vorm of positie. Het stuur wat er in het begin
standaard op gemonteerd werd, vond ik zelf ook zeker niet optimaal, maar van
andere lage fietsen weet ik, dat ze als gegoten kunnen zitten.
Op dit moment worden er overigens andere sturen op deze fiets gemonteerd, smal
en instelbaar wat positie betreft.

Groet, Gijs -slow&low- Baron