Re: nlhpv-digest V1 #6

>    Ligfiets wordt 'Fiets van het jaar 1997'.
>(Ik heb niet gecontroleerd of dit bericht klopt.)

Het was voor mij de reden om de Fietsrai/Hiswa te bezoeken. Een ligfiets
van het jaar, gekozen in de RAI, dat is toch zoiets als een garage die
fietsgebruik gaat promoten.
De aankondiging stond in de Volkskrant op de voorpagina, in het stukje CaMu.

Uit het bijliggend jury rapport in de hal van de RAI:
-partial quote--
Als de "Fiets van het jaar 1997" werd gekozen de M5 Blue Glide,
geproduceerd en in de handel gebracht door Speedliner International B.V. te
Enschede.
De Jury koos eenstemmig voor de M5 Blue Glide omdat met deze fiets
overduidelijk het bewijs is geleverd dat de ligfiets een volwaardige,
comfortabele en veilige toerfiets kan zijn voor een breed publiek. De M5
Blue Glide is een fraai gebouwde en deugdelijke ligfiets afgemonteerd met
kwalitatief hoogstaande onderdelen
-end partial quote---

Eervolle vermeldingen kwamen toe aan de Batavus Personal Bike (doet me
denken dat er ook 'unpersonal bikes' zijn), de Giant TCR-1 en de
Flevotrike. Twee om twee dus, en dan toch de ligfiets verkozen, in het 10e
jaar van "fiets van het jaar". De genomineerde fietsen waren van de
fabrieken van Batavus, flevobike, Giant (2x), Koga, Sparta en Speedliner.

Er staat verder nog een stukje in dat "een van de doelstellingen: in 1987
was het het heel goed mogelijk een volmaakt functionerende fiets te maken,
zoals dat in 1957 en 1917 eveneens mogelijk was"..."Het concept van deze
(lig-[ard])fiets is niet nieuw, de eerste ligfietsen (...) dateren van rond
1930"

Dit doet me wel heel sterk denken aan 'als het nieuw is zegt iedereen "dat
wordt niks", als het mode wordt zeggen ze "een hype, dat duurt hooguit nog
een jaar, dan is het weer over", als het idee alom geaccepteerd is zeggen
ze "dat wisten we toch allang!"'
Toch wel moedig om volmondig toe te geven dat de ligfiets iets kan worden.

ard