Re: aanschaf ligfiets

Tom Kieboom schreef:
#Vorige week heb ik een fiets gehuurd bij de liggende hollander, waar ik er
#dus achtergekomen ben dat ik een onderstuur wil (ik had een fiets met
#bovenstuur (de cheetah) maar doordat ik mijn armen niet kon laten hangen
#kreeg ik last van mijn schouders).
#Ik wil wel een lage fiets, zodat het voordeel van 'liggen' zo groot mogelijk is.
#Verder wil ik toch niet echt veel geld uitgeven (max 3000 gulden)...

Een lage fiets met onderstuur wordt wat lastig. Als je zelf zo'n 30cm boven
de grond zit, en 10cm lager zit een stuur van 50cm breed, kun je wel nagaan
dat dat je je knokkels kan kosten.
Tenzij... je een driewieler neemt (mijn vriendin heeft een Jouta met onderstuur)
maar dan wordt het snelheidsvoordeel wel weer geheel teniet gedaan doordat
je voor elke bocht in de ho-houwers moet.

Je zult dus een compromis moeten sluiten.
(1) Een wat hogere fiets met onderstuur. B.v. de Sinner 1620 (f2500,-),
    Flevobike Amigo (f2900,-) of Challenge Twister (f3000,-)
(2) Een lage fiets met bovenstuur. Het stuur van de Cheetah beviel je
    niet, maar het ene stuur is het andere niet. De populaire Challenge
    Hurricane (f2400,-) heeft een klapstuur (niet te verwarren met een
    klapschaats) waarmee je wat beter de ideale positie kunt vinden.
    Andere mogelijkheden: Baron (f3200,-), M5 Low Racer (f4300,-)
(3) Een "gewone" ligfiets met een stroomlijnpuntje. Het luchtweerstands-
    voordeel dat je met een lage ligfiets behaalt is doorgaans kleiner
    dan het effect van een goede stroomlijn. Een volledige stroomlijn
    als die voor de M5 carbon racer is duur, maar je kunt ook kiezen
    voor een Zzipper "neuskegel". En wellicht dat Flevobike de
    stroomlijn voor de Basic gaat verkopen.

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-