Re: flevobike racer-rem

> Ik vrees dat het in dit geval maar gedeeltelijk opgaat omdat beide
> remmen op hetzelfde wiel werken. Je maximum remcapaciteit wordt
> bepaald door de frictie tussen band en wegdek. Als je met je Magura
> het voorwiel tot blokkering kunt brengen, helpt de schijfrem niet
> meer (afgezien van het warmte-probleem natuurlijk). Als je de remcapaciteit
> over twee wielen verdeelt, vertraag je ook echt (iets) harder.

In theorie heb je uiteraard gelijk. In praktijk blijkt het echter heel
lastig om je voorwiel te blokkeren, zelfs met twee goede remmen erop. Ik
heb hier tenminste nog nooit iets van gemerkt (met 23x622 continental
racebandjes). Merk op dat tijdens het remmen de voorwieldruk flink
toeneemt (maar uiteraard nooit hoger wordt dan het gewicht van fiets,
bepakking en berijder).  In praktijk heb ik een snelle noodstop, en
kom ik zonder problemen en veilig een helling waarbij staat > 20% af
(blij dat ik er niet op moest :-).

	--- Jan