Re: USS of ASS (onderstuur of bovenstuur)

Henry "44km per dag" Kompagnie schreef:
#Kan iemand mij een vergelijk geven tussen nut van
#onderstuur versus bovenstuur?
#Aspecten: hangende armen; benen tegen stuur; stuur
#in het zicht; enz.

Voor 60% is het verschil tussen boven- en onderstuur "dat wat je
gewend bent". Verder 20% pure emotie (onderstuur is "mooi",
bovenstuur is voor mensen die geen afstand van de rechtopfiets kunnen
doen).

Mijn persoonlijke mening:
- onderstuur geeft bij hogere fietsen problemen met op- en afstappen
  (benen rusten op het stuur)
- onderstuur beperkt de draaicirkel (enigszins op te heffen door de
  handvatten onder het zitje te laten verdwijnen (dus in een bocht naar
  links de linkerhand van het stuur)
- bovenstuur zit in de weg bij rechtop zitten (behalve als het een
  klapstuur is)
- bij bovenstuur stap je "in" je fiets, bij onderstuur "om" je fiets
- een smal bovenstuur laat een aerodynamischer houding toe dan een
  onderstuur
- bovenstuur heeft betere mogelijkheden voor montage van remmen,
  commandeurs, spiegeltje (!), fietscomputer en bel
- onderstuur resulteert in kortere, dus bedrijfszekerder rem- en
  schakelkabels
- een te laag bovenstuur belemmert de knieen, een te hoog bovenstuur
  het zicht; persoonlijk heb ik van beide weinig last
- in korte bochten moet je wat voorzichtiger trappen om je benen het
  stuur niet te laten raken, maar dat is vergelijkbaar met je hielen
  tegen het voorwiel: kwestie van de juiste techniek
- bij lage snelheden is bovenstuur prettiger (directer, geeft meer
  houvast)
- met bovenstuur kun je gemakkelijker ontspannen met 1 hand rijden
- mijn armen hangen aan mijn bovenstuur vrijwel net zo ontspannen
  als ze op een onderstuur rusten; in beide gevallen is het een
  kwestie van de juiste positie van het stuur, waarbij je met een
  bovenstuur veel meer mogelijkheden hebt binnen het ontwerp van de
  fiets
- bij onderstuur moet je nogal een reiken naar het stuur
- evenzogoed fietst een bovenstuur dat te ver weg zit ook niet
  ontspannen

Genoeg zo?

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl