re: blue glider, Speedliner

Spookfiets.

> Arybert Lekkerkerk schreef:
> Wie weet er hoe het komt dat de fiets van het jaar 1997 zo weinig in de
> belangstelling is.
> Het is op zich wel bijzonder dat een fiets a la de M5 voor slechts f1699,- wordt
> aangeboden.
> Terwijl de fiets toch aardig compleet is: Chromo frame, laag gewicht
> +/- 13.5 kg, vering, bagagedrager, verlichting.
> Ik heb ook al een mailtje gestuurd naar Speedliner en die bevestigen
> dat ze deze prijs aanhouden.
> Hoe kan dit eigenlijk terwijl alle andere ligfietsen met een
> [...]

De fiets leek mij een zeer aantrekkelijk aanbod.

Toen ik Speedliner belde bleek dat de Blue Glide
via de gewone vakhandel geleverd gaat worden.
(althans de rijwielhandel die ook wel eens een ligfiets wil verkopen)
In Amsterdam zou het om minstens 5 of zes zaken gaan.

De afmontage met 21 versnellingen is met Shimano Alivio.
(Alivio vindt je op mountain bikes van f 800 tot f 1200).
Ze wilden in eerste instantie slechts 2 modellen uitbrengen.
Een met bovenstuur en een met onderstuur (f 200 goedkoper).
Toen ik vroeg waar ik de fiets eens uit kon proberen,
werd me aangeraden om maar een M5 26-20 te huren.

Ik vind het wel een mooie zaak:
wordt een ligfiets gekozen tot fiets van het jaar.
Is ie de eerste maanden nergens te krijgen.
En is duidelijk dat de makers zijn overvallen door de prijs.

We kunnen ons afvragen of er (gezien het model op de RAI)
ooit wel een heeft bestaan.

Niet een fiets is gekozen tot fiets van het jaar,
maar een ontwerp.

Vriendelijke groet,

Bert Gazendam