Re: lig-fietsvakantie

Matthijs de Vries
Prinsengracht 171-25
1015 DR Amsterdam

Betreft: lig-fietsvakantie.

Beste Tom,

Zelf ben ik nog nooit met mijn ligfiets op fietsvakantie geweest. Ik heb
echter wel al jaren ervaring met fietsvakanties op mijn Batavus en later
een Giant Expedition. De mooiste fietsvakanties waren toch wel die in
Noord-Engeland en Schotland. Je vaart er heen met de ferry van uit
IJmuiden, die aan komt in Newcastle. Van daaruit is het niet ver naar het
Lakedistrict of het Northumberland National Park.

Vraag, als je in Engeland bent eens bij de tourist-information naar de
fietsersorganisatie Sustrans (Sustainable transport). Deze organisatie
zorgt voor fietsroutes, die grotendeels verkeersarm zijn. Er worden zelfs
lokale spoorlijnen opgeheven en afgebroken, waarop dan hele mooie
fietspaden worden aangelegd.

Het klimaat is vriendelijk: niet te warm en niet te koud. De Schotten zijn
niet zo zuinig als de vele moppen zouden doen vermoeden: in tegendeel, ze
zijn zeer hulpvaardig en gastvrij. In Schotland mag je zelfs wild kamperen,
omdat er in sommige gebieden niet voldoende campings zijn. Als er campings
zijn, zijn ze redelijk. Ze hebben in elk geval allemaal een wasmachine en
een wasdroger. Dat schijnt daar verplicht te zijn. Dat is in elk geval
makkelijk voor reizigers op doortocht.

Wat ik het belangrijkste vind: de wegen zijn avontuurlijk kronkelig en de
hellingen zijn steil. Daardoor is het landschap minder door de wegen
aangetast dan bijvoorbeeld dat in Frankrijk. Een bijkomend voordeel is ook,
dat je daardoor in Schotland weinig zondagsfietsers tegen komt. Zorg voor
goede remmen en spaken en voldoende versnellingen; ook profielbanden zijn
een must, vanwege de vele onverharde paden. Je hebt ook een vrij
uitgebreide kampeeruitrusting nodig, tenzij je Bed And Breakfast gaat doen.

Groetjes,

Matthijs