Re: Sach oorbednaaf

Danny "Zephyr" Siepman schreef:
#Renske Vrolijk wrote:
#> Er zijn een aantal ligfietsen bouwers die hun fiets af monteren met een
#> Sachs oorbednaaf. Nu hoorde ik van laatst van iemand dat deze Sachs naven
#> nogal onbetrouwbaar zijn.
#Ik heb er eigenlijk alleen maar goede ervaringen mee. De vriendin van mijn broer is
#vorig jaar op fietsvakantie geweest in het heuvelachtige Engeland en heeft daar geen
#problemen ondervonden met haar 3 versnellings Sachs Orbit.

De Sachs Orbit is een 2versnellingsnaaf, te combineren met 6 kransjes (2x6 dus).
De 3x7 naaf heet anders (ben ik even kwijt), maar is volgens mij in principe
intern gelijk aan de Torpedo 3versnellingsnaaf. En die is inderdaad
zeer betrouwbaar.

#Wat algemeen geldt voor versnellingsnaven is natuurlijk dat ze iets minder efficient
#zijn dan derailleursystemen.

En zwaarder. Maar wel weer gemakkelijker te combineren met een trommelrem. En
voor de ligfiets ook heel interessant in verband met het enorme aantal
versnellingen dat je ermee kunt fabriceren (3x7-naaf + triple kettingblad).

#Overigens hoor ik uit verschillende richtingen dat Shimano Nexus naven zich nogal
#makkelijk in de puinpoeier laten trappen. Tja.

Hoezo "tja"?
Gewoon geen Nexus-naaf gebruiken, maar een Sachs SuperSeven. Of evt. de
Elite-7 van Sturmey Archer, al hoor/lees ik daar weinig over.

Marcel (met SA3-naaf met 6voudig freewheel, en triple).
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-