Re: Sach oorbednaaf

Renske Vrolijk wrote:

> Hallo,
>
> Er zijn een aantal ligfietsen bouwers die hun fiets af monteren met een
> Sachs oorbednaaf. Nu hoorde ik van laatst van iemand dat deze Sachs naven
> nogal onbetrouwbaar zijn. Weet iemand daar het fijne van?

Ik heb er eigenlijk alleen maar goede ervaringen mee. De vriendin van mijn broer is
vorig jaar op fietsvakantie geweest in het heuvelachtige Engeland en heeft daar geen
problemen ondervonden met haar 3 versnellings Sachs Orbit. Tot op heden heeft ze nog
niet om hoeven te kijken naar de naaf.

Wat algemeen geldt voor versnellingsnaven is natuurlijk dat ze iets minder efficient
zijn dan derailleursystemen.
Overigens hoot ik uit verschillende richtingen dat Shimano Nexus naven zich nogal
makkelijk in de puinpoeien laten trappen. Tja.

Groeten,

Danny Siepman