Re: piep !!

>Beste mensen,
>
>Eindelijk kan ik mezelf een echte ligfietser noemen. Mijn zelfbouw
>flevobike is klaar !! Vanaf nu zweef ik met hoge snelheid door de
>straten.... Nou jaah, in feite ga ik nog niet sneller dan op mijn
>hybride, maar dat komt nog wel. Wat wel beduidend sneller gaat is
>remmen. Er is echter een probleempje. Als ik wat al te enthousiast
>decellereer gilt de rem als een keukenmeid ! Heb een magura rem op de
>kop getikt die al jaren bij de fietsenmaker in de schappen lag en
>die gemonteerd. Weet iemand de oplossing ??

Gefeliciteerd Sander,

Het piepen van remmen wordt bij cantilever remmen vaak verholpen door ze
'toe-in' te monteren. Dit houdt in dat je de blokjes iets schuin t.o.v. je
velg zet, zodanig dat bij het knijpen in de remmen de blokjes eerst met de
punt de velg raken en als je doorknijpt  dat dan de rest op de velg
aangrijpt. De punt die als eerste de velg raakt is die in de rijrichting.
Verder is het waarschijnlijk een kwestie van inslijten van de remmen op de
velgen. Ik heb er ook wel eens last van als teflon bij het smeren een beetje
op de velg komt. Dit rem je er vanzelf af na een tijdje.

Groetjes en veel fietsplezier

Patrick.