ervaringen, ervaringen

Een van mijn mooiere ligfiets ervaringen is een verhaal van de andere kant, als
bewonderend toeschouwer.

Het was een jaar of vijf geleden, denk ik. Ligfietsen waren toen nog zo
ongewoon, dat je afstapte voor een praatje als je een andere ligfietser
tegenkwam, en door gewone fietsers werd je voornamelijk lachend bekeken.
Ligfietser waren voornamelijk weirdo's.
Ik had een jaar gefietst op een Flevo bike, de eerste ligfiets die alleen van
mij was. Daarvoor samen met mijn broeder een Jouta gehad, ongeveer drie jaar.
Maar goed, Flevo was gesloopt, er moest iets anders komen, iets zelf gebouwd,
en ik zat een tijdje zonder.

Op een goede middag reed ik over een dijkje in de buurt van Alkmaar, op een
bukfiets, toen ik een ligfiets tegenkwam. Een kantoor typetje, net in het pak,
koffertje achterop en lekker ontspannen met de handjes over elkaar op een
Flevo.
Ik heb hem met een mengeling van bewondering en afgunst bekeken: Die man had
het door!

Een ander verhaal, van een paar jaar geleden. Samen met broeder Dries op weg
naar de fietsenrai. Dwars door Amsterdam, want dat wa de kortste weg, op Low
racers. Op de dam even flappen tappen, konden we ook gelijk even wat drinken.
Toeristen in de stad, al snel een flinke kring mensen, video's, foto's, vragen,
dat heb je zo als je anders bent. Opgestapt onder het oog van een paar
draaiende camera's, vrolijk zwaaiend weer op weg. We waren nog geen honderd
meter verder, net uit het oog van de camera's toen mijn achterband klapte.
We zijn toen toch maar even een stukje doorgereden voordat we zijn gestopt voor
de reparatie, om zeker te weten dat ze ons niet meer zouden achterhalen.

Groet, Gijs