De ideale vakantie ligfiets?

Van: Matthijs de Vries
Matthias at mail.uva.nl

Beste medeligfietsers,

Voor de sport (lees: stevig toeren) rijd ik op een Flevobike, maar ik ben
voor mijn komende fietsvakanties op zoek naar de ideale vakantie-ligfiets.
Deze fiets moet aan de volgende criteria voldoen:
1. Hij moet zo veel mogelijk uit standaard onderdelen bestaan (wielen,
banden, remmen), die ook in het buitenland verkrijgbaar zijn.
2. Hij moet een kleine draaicirkel hebben.
3.  "     "     eenentwintig versnellingen "
4.  "     "     stevig genoeg zijn voor een flinke hoeveelheid bagage, en
om tegen het betere gooi- en smijtwerk bestand te zijn (onverharde en
andere slechte wegen).
5.  "     "      achterwielaandrijving hebben.
6.  "     "    , last but certainly not least, ook nog een beetje
comfortabel rijden (niet te ver achterover, minimaal achtervering).

Waar ik dus naar op zoek ben, is iets wat lijkt op een Flevobike Amigo, een
Optima Condor of een Challenge Wing. Van deze fietsen heb ik alleen
ervaring met de Condor en de Amigo, het lijken mij beide zeer comfortabele
reisfietsen. De Amigo is echter weinig standaard, de Condor is duur.
Nu kan ik van een kennis een tweedehands Wing kopen. Heeft iemand
langdurige (=veel kilometers) ervaring met deze fiets? Ik vind hem
interessant van wege de vele standaard onderdelen (2x 26", Shimano stx,
bovenstuur, cantilevers).
De zithoogte (ik ben 1.88 m, ietsje kortbenig, lang in de rug) en de vorm
van het zitje (banaanvorm: ik ben meer van de "plank") lijken mij echter
weinig comfortabel. Kan ik beter wachten tot er ergens een tweedehands
Condor voorbij vliegt? Zijn er nog meer van soortgelijke fietsen die jullie
mij kunnen aanraden eens te proberen?

Groetjes,

Matthijs