Re: Remmen op een Flevo-Racer

Jeroen T. Bezemer schreef:
#Op mijn Racer heb ik op dit moment zowel voor als achter Canti-lever remmen
#mogelijke opties:
#- Roller-brake; valt voor mij af omdat de remkracht niet voldoende is.
#- V-brakes; wil ik eigenlijk niet omdat die op de velg lopen en ik niet
#erg uitkijk waardoor die weleens
#butsen vertonen en/of krom gaan (en ik weer eens moet plakken :-(
#- Magura's met zelfde argument
#- Schijfremmen; werd mij door de fietsenmaker afgeraden omdat die
#"nogaleens gaan lekken"

Als je geen velgremmen wilt, blijven alleen terugtrapremmen, trommelremmen
en schijfremmen
over (en een stok tussen je spaken steken).
Van lekkende schijfremmen heb ik nog nooit gehoord! Schijfremmen maken
immers geen gebruik van olie. Ja, het is een mogelijkheid voor de *bediening*
(net zoals Magura's een alternatief zijn voor de zgn. turbo-rem). Maar
schijfremmen moeten in principe ook met kabelbediening verkrijgbaar zijn.
Bij canti's zeurt je fietsenmaker toch ook niet dat de remmen slecht
zijn omdat de kabels kunnen breken?

Wat me verbaast is dat je wel rollerbrakes noemt, maar geen gewone
trommelremmen. Rollerbrakes zijn van Shimano. Ik prefereer de
trommelremmen van Sachs of Sturmey Archer (met een lichte voorkeur
voor Sachs). Remkracht te over.

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-