Re: Zijn er Leitra rijders in Nederland?

Sytze Boonstra wrote:

> Hallo liggende fietsers,
>
> - wordt je niet zijknat van het zweert als je de kap dicht hebt.

Ik heb vorig jaar op het Fietsfeest in Amsterdam uitgebreid gesproken met een
Leitra-rijder uit Duitsland. Hij was lyrisch over z'n fiets.
De Leitra heeft ventilatiekleppen die regelbaar zijn. De luchtstroom die zo door de
fiets heenloopt zorgt voor aardig wat verkoeling.

> - hoe goed kan je met een driewieler over de nederlandse fietspaden
>   manouvreren.

Met een Alleweder kom je echt vrijwel overal doorheen. Voor zover ik weet is de Leitra
niet veel breder.

> - Zijn er grote verschillen tussen de Leitra en de Alleweder (op
>   fotos zie de allewederrijders altijd met hun hoofd naar buiten
>   steken, maar zijn er meer verschillen?)

De aluminium Alleweder is veel sneller, goedkoper en eigenlijk ook slimmer. Sneller door
de best wel goede stroomlijn met niet al te groot frontaal oppervlak. Goedkoper door de
materiaalkeuze en andere factoren. Verder vind ik de Alleweder een doordachte fiets:
comfortabel zonder poespas en met een grote bagagecapaciteit. Verder vind ik een groot
pre van de Alleweder, dat je niet altijd binnen hoeft te zitten. Uiteindelijk is het
veel vaker droog dan dat het regent (zeker met de extreme droogte van de laatste twee
jaar) en wil je ook wel eens lekker met je kop in de wind. De regenafscherming van de
Alleweder is dusdanig dat alleen je hoofd nat wordt.
Tja, en de Carbon Alleweder is helemaal mooi, snel, licht en ruim. Maar ja, die kost wel
minstens twee keer zoveel.

> - Wat kost een Leitra, want daar kon ik niet echt info over vinden.

Prijzen varieren nogal. Die Duitser betaalde er f 12.000,- voor. Wellicht zijn de
prijzen wat gedaald, maar vast niet onder het niveau van de Carbon Alleweder.

Groeten,

Danny Siepman.