Re: Van Racer naar Bike?

> De laatste maand ben ik een beetje aan het twijfelen: sinds 1,5 jaar rijd ik
> op een racer en als ik weer eens even op een bike zit denk ik: hmm, lekker
> wendbaar, meer onder controle, heerlijk die geveerde voorvork ....
> Inmiddels zijn er ook 20" bandjes op hogedruk heb ik begrepen. Kortom, ik
> denk erover weer terug te stappen naar mijn eerste liefde op ligfietsgebied,
> de Flevobike.
> Is er iemand die dezelfde stap heeft overwogen?
> Zijn er bikers die ooit twijfelden tussen een racer en de bike en wat gaf de
> doorslag?

Ik heb 2 jaar op een bike gereden, en rij nu weeral bijna 4 jaar op
een racer.

Het antwoord is uiteraard erg afhankelijk van wat je verwacht van je
fiets.  In ben blij met de racer omdat hij beter klimt (meer
voorwieldruk), en je er betere banden voor kan kopen, en die ook
vrijwel overal vooradig zijn (denk bijvoorbeeld ook aan de handige
vouwbandjes als reserve buitenband op vakantie: niet erg goed, maar
wel handig voor noodgevallen).

Ontbreken van de voorvering heeft ook zijn voordelen: wel eens voor
kruising gestaan waarbij je tegen een redelijk steil stukje moet
starten?  Dat gaat op de racer veel beter.

Aan de andere kant, de bike is wat compacter.  Je kunt redelijk
comfortable rijden op de slechtste klinker en kasseien (?) wegen.
Hij is wat wendbaarder en naar mijn mening beter bestuurbaar in
afdalingen.  In scherpe bochten hou ik op de racer vaak mijn stuur
vast omdat ik het gevoel heb dat hij te diep de bocht ingaat als ik
dat niet doe.  Dat gevoel heb ik op de bike niet.

Naar mijn ervaring is de racer sneller, maar dat kan er ook goed
aan liggen dat ik beter gewend ben aan ligfietsen, de laatste jaren
meer kilometers maak en SPD pedalen gebruik.  Bovendien waren de
toenmalige 20'' vredestein en swallow bandjes niet veel soeps:
lage druk en vaak lek.

Ik hoop dat Flevobike binnenkort weer eens wat energie in zijn
klassiekers gaat steken en mijn ideale fiets gaat maken ...  Handjes
los is toch wel heel prettig, vooral in de winter!

	--- Jan