RE: Zijn er Leitra rijders in Nederland?

Sytze,

Ik heb wel eens op een Leitra gereden, ik ben (jaren geleden) eens op bezoek
geweest bij Carl Rasmussen, toen ik zelf 'De Perfecte Driewieler' wilde
maken.
Volgens mij zijn er geen Nederlandse Leitra rijders.

> wordt je niet zeiknat van het zweet als je de kap dicht hebt.?
Nee, als je goed kijkt zie je dat de Leitra voorin en aan de zijkant
luchtinlaten heeft. De Leitra is namelijk voorzien van een geavanceerd
ventilatiesysteem waardoor je hoofd altijd koel blijft.

> Hoe goed kan je met een driewieler over de nederlandse fietspaden
> manouvreren. Of zitten alle paaltjes tegen
Dat is een groot nadeel van de Leitra, hij is tamelijk breed ( ong. 90 cm)
maar in de praktijk schijnt het mee te vallen. De draaicirkel is namelijk
vrij kort. Hoe de Leitra zich gedraagt tussen paaltjes door weet ik niet.
Alleweder-rijders zullen je vertellen dat zij zich prima kunnen voortbewegen
in de stad.

> Zijn er grote verschillen tussen de Leitra en de Alleweder (op
> fotos zie de allewederrijders altijd met hun hoofd naar buiten
> steken, maar zijn er meer verschillen?)
De verschillen:
 - De Leitra heeft alleen voorvering
 - De Leitra heeft een hogere zitpositie.
 - De Leitra heeft een voorruit van echt glas!. Je hoofd is dus beter
beschermd tegen de weersomstandigheden.
 - De Leitra heeft zich al jaren in de praktijk bewezen.
 - Volgens mij is de Alleweder aerodynamischer, maar de Leitra is weer
lichter. (Ik heb wel eens foto's gezien waarbij Carl Rasmussen de Leitra
boven zijn hoofd tilt om snel door een mensenmassa heen te komen, dat zie ik
een Alleweder-rijder nog niet doen)

> Wat kost een Leitra, want daar kon ik niet echt info over vinden.
Hij is niet goedkoop. Volgens mij moet je op zo'n f 5.000, - rekenen. (En
dan moet je 'm uit Denemarken hier halen)
Ik zou zeggen, bel Carl op, dan weet je het (ik heb ergens nog wel zijn
telefoonnummer)

> Terzijde: heeft iemand van jullie ooit een Aerolope gezien of gefietst
> http://www.bikeroute.com/Aerolope?. Deze bike moet wel erg bijzonder
> zijn voor $4995.
Nooit van gehoord, ziet er leuk uit trouwens, je moet alleen geen last van
zijwind heben...

Trouwens, als je zelf 'De Perfecte Driewieler' wilt maken, en geen Leitra of
Alleweder wilt, ik heb nog een M5 Kap te koop. Daar kun je je eigen
driewieler in bouwen.

Groeten en Success,

Leon Wubbe

MailTo:   l.j.wubbe at getronics.nl
Phone:    020-4306557
Home:     023-5424197

 ----------
From: owner-nlhpv
Subject: Zijn er Leitra rijders in Nederland?
Date: 2 May 1997 09:14

Hallo liggende fietsers,

Ik ben mij op dit moment aan het orienteren op de ligfiets markt. Ik
kwam tijdens mijn zoektocht op het internet de Leitra tegen. Zijn er
mensen op deze lijst die ervaring met dit apparaat hebben. Ik heb
bijvoorbeeld de volgende vragen:
 - wordt je niet zijknat van het zweert als je de kap dicht hebt.
[...]

gegroet,

Sytze
Name:  Sytze Boonstra                           Lucent Technologies
mailto:boonstra at lucent.com                      Network Systems
Phone: (+31 35 687) 5210                        OSI-Platform group
Room : HZ-HV 104                                Huizen, The Netherlands