re: NLHPV Digest V01 #84

From: fwi.uva.nl!wijkstra (Marcel Wijkstra)
To: ffshq.iaehv.nl!nlhpv-mail
Subject: Re: zweterige flevozitjes
Marcel wijkstra schreef:
>Niek A. Mares vroeg:

#Scheer deed een verzoek voor alternatieven voor het standaard flevozitje
#op de Flevobike.
#Goede ervaring met een zelf in vorm geklopte aluminium plaat van 3 mm
#dikte.

>Hoe goed bljft zo'n plaat in model? Als je 'm met een rubber hamer
>krom hebt gekregen, krijg je 'm dan met je rug niet zo weer recht?

De praktijk wijst uit dat van vervorming geen sprake is! Dat van die
rubber hamer
is overigens wel flink meppen geblazen en niet van je klop klop.

#Voordeel van het aluminium is dat het goed warmtegeleidend
#is en je lichaamswarmte afvoert, doch niet ijskoud aanvoelt.

>Dan moet er natuurlijk wel voldoende mogelijkheid zijn die warmte
>vervolgens weer aan de omgeving af te geven (b.v. aan de wind).
>Scheelt dit echt, in vergelijking met andere materialen zoals
>hout of PVC?

Met een open ligfiets wordt die warmte dus perfect afgevoerd.

#Verder zorgen de gaten voor de nodige ventilatie en evt. afvoer
#van transpiratievocht.

>Gaten kun je overal in boren. N.B. vele kleine gaatjes zijn beter dan
>enkele grote, want die laatste voel je.
Correct
#De plaat van +- 35 cm. breed en 1 m lang is in vorm geklopt met een
rubber
#stratenmakershamer. Als mal voor mooie rondingen is een oude potkachel
#gebruikt.

>Aan "mooie" rondingen hebben we niks.
Ik klaarblijkelijk wel. Het zelfgemaakte zitje bevalt stukken beter dan
het standaard
warm, nat en plakkerige flevozitje.
>Ze moeten goed aansluiten op je lichaam.
Dat is natuurlijk wel waar.
>En dat lijkt mij een cruciaal probleem bij het maken van de ideale stoel:
>Hoe meet je je eigen rug? Een grote plak klei of gips? Een zak
>piepschuimkorrels vacuum zuigen met de stofzuiger?
>Als je de methode bedacht hebt moet je vervolgens ook nog zien dat je in
>dezelfde houding gaat zitten/liggen als straks op je fiets.
>Wie heeft de ideale methode?

De zandbak van de kinderen van de buren bood uitkomst. Het is nog niet zo
optimaal als je zou wensen, maar afijn, stukken sneller en goedkoper dan
met
gips kliederen of een enorme zak piepschuimkorrels aanschaffen.

Groeten en succes,

Niek (Alleweder) Mares