vibrerende spatborden

Peter van Dijck schreef:
> De spatborden zijn gemaakt van 2 aluminium strippen op elkaar bevestigd
> (30mmx3mm + 20mmx2mm) bevestigd dmv 2 beugels aan de achteras en een schroef
> verbinding aan de zijde van de demper.
>
> Ik merk echter dat tijdens het fietsen het achterspatbord nogal last heeft van
> vibraties, zo erg dat ik denk dat mijn construktie niet erg lang zal blijven
> bestaan. Heeft iemand hier ervaring mee?

Er zijn ook ongelukken gerapporteerd met vibrerende spatborden op
Challenge ligfietsen. Het spatbord brak bij het voorste ophangpunt af
en draaide met het wiel mee.
De enige remedie is meer bevestigingspunten te maken. Overigens
oppassen met alu spatborden. Aluminium breekt af zonder enige
waarschuwing.
Als je de handen niet kan loslaten is dit zeker niet uniek: vooral
lage en SWB-fietsen zijn niet altijd inheren stabiel. Het kan dus een
geometrie-probleem zijn. Overigens is het ook mogelijk dat je fiets
gewoon niet goed is uitgelijnd.

Theo van Soest                            Department of Radiotherapy
                  0                       University Hospital Utrecht
 P.O.Box 85500, 3508 GA Utrecht, The Netherlands
 E-mail: theo at radcl.ruu.nl  Phone:+31-30-2507143  Fax:+31-30-2581226