re: Hij is af!!

- - - - - - - - - - - - - - Original Message - - - - - - - - - - - - - -
On Thursday, August 29, 1996 at 9:27:24 am DST,
dijck at codim.nl wrote:

> [...]
>versnelling met voor en achter trommelremmen.
>Ook is hij ondertussen voorzien van spatborden en een bagagedrager.
>
>De spatborden zijn gemaakt van 2 aluminium strippen op elkaar bevestigd
>(30mmx3mm + 20mmx2mm) bevestigd dmv 2 beugels aan de achteras en een schroef
>verbinding aan de zijde van de demper.
>
>Ik merk echter dat tijdens het fietsen het achterspatbord nogal last heeft
>van
>vibraties, zo erg dat ik denk dat mijn construktie niet erg lang zal blijven
>bestaan. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ja, diverse spatborden op de geveerde achtervork van een flevo racer
gehad maar uiteindelijk heb ik nu een spatbord aan het frame en bagage
drager zitten. Op de achtervork trilt het geheel blijkbaar toch te hard,
op het frame is het nadeel dat het spatbord een eindje van het wiel af
zit maar het werkt redelijk.

>Aangezien het weer slecht was maar ik toch spatborden had toch maar met de
>fiets
>gegaan, onderweg ergens iets harder dan normaal moeten remmen, ik vond
>mijzelf
>doorschuivend op mijn billen opeens op de grond. Het lijkt me dat een van
>mijn
>wielen geblokkeerd is en de fiets onder mij weg geklapt is.

Wat voor remmen heb je?

>Is dit normaal? Bij meer mensen gebeurd? Toch redelijk pijnlijk!!
>Als ik mijn handen van het stuur los laat heb ik ook het idee dat hij direct
>wil weg vallen. Is dit normaal bij onderstuur fietsen?

Nee, heb je een standaard voorvork gebruikt en de naloop
van het wiel gecontroleerd? Voor een stabiel stuurgedrag is het belang-
rijk dat de lijn door het balhoofd voor het contactpunt wiel-wegdek
het wegdek snijdt, anders zal het stuur omklappen wanneer je het loslaat.

Groeten, Jaap van Bergeijk
e-mail: Jaap.vanBergeijk at User.AenF.WAU.NL