Re: Impressie Batavus Relaxx

kleinjan at netland.nl wrote:
#Wel, na een paar honderd kilometer met de Relaxx afgelegd
#te hebben, zijn hier mijn eerste indrukken.
#- Je fietst er zo op weg, dankzij het bovenstuur en de
#  zithouding.

Ik blijf erbij dat dat niet per se een voordeel is. Wel voor Batavus
natuurlijk, want de doorsnee consument maakt geen proefrit van een
halve dag, en ook voor de algemene acceptatie van de ligfiets als
"normaal" vervoormiddel kan het geen kwaad. Maar wil je na een paar
honderd km. nog steeds zo rechtop zitten? In de stad wel, misschien,
maar in de polder met wind tegen?

#- Deze "ligfiets" kun je gewoon bij de fietsenhandel
#  kopen. En dus kun je het ook simpelweg laten verzekeren!

Dat laatste zal zonder meer een voordeel zijn. Over dat eerste: laatst
kwam ik bij een fietsenmaker, op zoek naar een onderdeeltje (kettingblad).
Toen ik meldde dat het voor mijn zelfbouwligfiets was, werd hij een en al
oor. Hij zou n.l. binnenkort ook een Batavus in zijn showroom krijgen,
en vroeg zich af of dat nou lekker reed, zo'n ligfiets.
Ik ben van mening dat een fietsenmaker toch minstens zelf ook verstand van
de fietsen die hij verkoopt moet hebben.
Ander voorbeeld: bij de fietsenboer waar ik de Relaxx uitprobeerde was de
verkoper laaiend enthousiast erover. Maar hij had nog nooit een andere
ligfiest onder z'n kont gehad!

#- De plastic kettingbeschermers schieten steeds los.

Mijn ervaring ook. Resultaat: vastloper.

#- Mensen met korte benen passen er misschien net niet op.
#  De fiets lijkt ontworpen te zijn voor de
#  spreekwoordelijke lange Nederlanders.

Vandaar ook det de Flevo Basic (dezelfde fiets) er in twee maten is.
Wellicht dat Batavus dit ook overneemt.

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at fwi.uva.nl
-