Re: Spiegel

wijkstra at fwi.uva.nl wrote:

> Is een achteruitkijkspiegeltje op een ligfiets wel of niet nodig/handig?
> Mijn persoonlijke ervaring is dat achterom kijken vanuit je luie
> kuipstoel toch wel heel wat onhandiger is dan op een rechtopfiets, dus
> op mijn (boven)stuur zit een spiegeltje. En op de (pas aangeschafte, dus
> nog heel weinig ervaring mee opgedane) Jouta van m'n vriendin lukt het me
> al helemaal niet om achterom te kijken zonder helemaal rechtop te gaan
> zitten (extra onhandig i.v.m. voorwielaandrijving a la Flevo).
> Heb ik nou zo'n stijve nek of rijden jullie allemaal als de doorsnee
> [...]
Persoonlijk heb ik er erg weinig moeite mee, het is een kwestie van
wennen, je moet het leren, de eerste paar honderd km was het inderdaad
lastig, uit je stoel omhoog komen en dan omdraaien en rechtdoor blijven
fietsen, maar nu gaat het uistekend, ik heb een M5, mijn vriendin heeft
ook wat meer moeite, bijna dezelfde fiets,  maar die fietst ook wat
minder. Ik wijt het moeilijk achteruit kunnen kijken vooral aan gebrek
aan routine, gezien mijn eigen ervaring. Maar ieder moet het natuurlijk
zelf weten, als jij het prettiger vindt met moet je dat vooral zou
houden, voel je jezelf waarschijnlijk ook zekerder/veiliger.

Groeten,
Jos Vastenhoud