Re: NLHPV Digest V01 #89

>Spiegeltje, speigeltje aan het stuur...

stuur? Arm zal je bedoelen!

>Naar aanleiding van een "tip" van mij in nl.fiets, kreeg ik een paar
>reacties dat ik onzin uitkraamde. Vandaar dat ik het punt hier maar
>eens ter discussie stel.
>Is een achteruitkijkspiegeltje op een ligfiets wel of niet nodig/handig?

Nodig niet, als je lenig genoeg bent, of bedreven genoeg om jezelf uit de
zetel te verheffen als je achterom wilt kijken. Dat komt op sommige fietsen
pas na een jaar....

>Heb ik nou zo'n stijve nek of rijden jullie allemaal als de doorsnee
>scholier: niet kijken maar gewoon afslaan?

Het geheim zit hem in 2 dingen: anticipatie en, zoals je al opmerkte,
gewenning. Die anticipatie zorgt ervoor dat je al lang van tevoren weet wat
er om je heen is gebeurd en gaat gebeuren. Alleen de informatie van de
laatste paar seconden kan je nog eens extra verifieren door even op te gaan
zitten en rond te kijken. Natuurlijk ben je dan wel instabieler en soms heb
je de neiging om mee te sturen in de richting waarin je kijkt; gevaarlijk
dus. Dan is een spiegeltje aan de binnenkant van je pols, bevestigd met een
breed elastiek met klittenband een uitkomst. Zeker die dode-hoek
spiegeltjes, een rijksdaalder op de markt, geven je een goed overzicht en
zijn byzonder klein. Passen met hun zelfklevende achterkant overigens vaak
op het glas van een defect horloge. Bovendien zijn die vaak van spiegelend
staal, wat je bij een valpartij van pas kan komen omdat ze niet in
splinters uiteenslaan.

ard