Re: NLHPV Digest V01 #89

>Mijn Flevobike heeft een hoogte-instelling onder de stoel. Die zat er
>al op toen ik hem kocht.
>Flevobike noemt het geloof ik een stad-stand, maar ik merk dat het
>wat onrustiger fietst bij wat hogere snelheden.
>Verder overkomt het me wel eens, dat-ie er af schiet bij extreme
>hobbels, zodat je een paar centimeter naar beneden klapt met je
>stoel.
>
>Heeft zo'n hoogte-instelling nou echt zin?

Het geeft je in de stad een beter overzicht (?) maar beslist ook meer druk
op je voorwiel (!). Dit is vooral handig als je in A'dam op de Rozengracht
onderaan de brug staat te wachten voor het stoplicht, en je weg wilt
rijden.
In de vlak-stand heb je dan een probleem want Amsterdamse grindsteentjes
hebben de neiging zich onderaan de steile brug te verzamelen om daar eens
lekker dwars te gaan liggen. Dwars rollen ze namelijk beter en dat ontdek
je als je kracht zet om weg te rijden. Slipslip boem.
Een trike geeft ongeveer dezelfde extra druk op het voorwiel met als
voordeel dat je rustig kunt wegrijden.
De luchtweerstand neemt wel behoorlijk toe en ik merk dat je er veel meer
vermoeid door raakt.
Je kunt dat terugklappen overigens voorkomen door excentrisch een veer of
rubber aan te brengen; de veer moet over z'n langste punt heen als je hem
omklapt en zo kort mogelijk zijn in beide eindstanden. Dan klapt de steun
nooit meer vanzelf om!

Groeten, Ard

PS er is iemand geweest die een gasveer als hoogteinstelling had; traploos!