Re: Flevobike: trein

adejong at xs4all.nl wrote:

> Tja,
>
> Ik ben dus bekeurd en heb dat aangevochten (zonder succes) omdat ik mijn
> flevobike ingeklapt in de trein meenam. In de reizigersvoorwaarden is
> namelijk opgenomen dat ligfietsen gewone fietsen zijn waarvoor betaald moet
> worden. Een definitie van vouwfiets ontbreekt en ligfietsen gelden als
> gedemonteerde racefietsen. Het heeft me veel geld gekost, omdat ik de
> vordering aanvocht. Kijk dus niet vreemd op als je toch wordt gemaand je
> fietsgeld te betalen.
>
> alex

Afgelopen vrijdag weer met mijn Flevobike Racer de trein in gegaan. Voor
het instappen al losgeschroefd zodat ik eenmaal op het fietsbalkon van de
Koploper alleen het frame nog uit elkaar hoefde te trekken. Na mij
stapten twee conducteurs in. Toen ik m'n slot vast had zitten en me bij
mijn vrinden in de coupe wilde vervoegen vroeg zo'n conducteur, wijzend
op mijn fiets,:" Is dat nu een vouwfiets of een gedemonteerde fiets?".
Op mijn laconieke " Ik vind het een vouwfiets" kreeg ik een "O, dan is
het goed" en ik kon mijn weg vervolgen.

Er staat inderdaad in de NS reisregels (
http://www.win.tue.nl/win/cs/fm/laan/ns/algvoorw.html#20 ) iets over
ligfietsen, maar niets over Lig-vouw-fietsen zoals een flevobike. Bemerk
verder dat een vouwfiets helemaal niet gedefinieerd wordt, maar
waarschijnlijk onder handbagage valt. Zie hiervoor de definities bovenaan
bovengenoemde URL (zonder #20).

O, zie ik net puntje 18.6 : Geen vervoersprijs is verschuldigd voor: een
vouwfiets in opgevouwen toestand.
en 18.8 : idem voor: een aangepaste fiets waarvoor NS een bijzondere
vergunning heeft afgegeven.
Luidt de vraag of voor de flevobike zo'n vergunning is afgegeven.

Nja, wat ik maar wil zeggen: ik snap niet dat mensen ooit een boete voor
hun flevobike/-racer hebben moeten betalen. Ik heb nooit ergens last van.

Groeten,  Bart

--
personal : http://huizen.dds.nl/~bart7/bart  --> pics of Flevo Racer