Re: Spiegeltje, spiegeltje aan het stuur...

>Spiegeltje, speigeltje aan het stuur...

>Naar aanleiding van een "tip" van mij in nl.fiets, kreeg ik een paar
>reacties dat ik onzin uitkraamde. Vandaar dat ik het punt hier maar
>eens ter discussie stel.

>Is een achteruitkijkspiegeltje op een ligfiets wel of niet nodig/handig?
*Op een ligfiets kan je omdat je met je schouders tegen een stoeltje
aanzit, (net als in de auto) minder goed achterom kijken.
Op het moment dat je de fiets beter beheerst kun je even rechtop gaan
zitten om om te kijken, dit werkt dan wel goed.
Nodig is het niet, handig is het wel.
Mocht op een fiets (zoals de Youta) geen spiegeltje passen, dan kun je er
over denken om zelf een spiegeltje te maken voor om de pols.
Men neme: 1 speigeltje (b.v. make-up spiegeltje van HEMA o.i.d.)
1 stuk breed (ongeveer 2cm) elastiek.
hieraan maken we een sluiting met klitteband (1 stukje haak en 1 stukje lus
klitteband opnaaien), en we naaien er nog een stukje klitteband aan waar
het spiegeltje op komt. Aan de achterkant plakken we een stukje zelfklevend
klitteband. en het polsspiegeltje is klaar.
Dit spiegeltje kan om de pols gedragen worden en waneer gewenst naar een
object achter, boven, links, rechts of onder je gericht worden.
Het voordeel van zo'n spiegeltje is dat het niet trilt, niet kan verbuigen
en makelijk mee te nemen is. Ook makelijk wanneer er eens een vliegje in je
oog zit.

>Mijn persoonlijke ervaring is dat achterom kijken vanuit je luie
>kuipstoel toch wel heel wat onhandiger is dan op een rechtopfiets, dus
>op mijn (boven)stuur zit een spiegeltje. En op de (pas aangeschafte, dus
>nog heel weinig ervaring mee opgedane) Jouta van m'n vriendin lukt het <me
>al helemaal niet om achterom te kijken zonder helemaal rechtop te >gaan
>zitten (extra onhandig i.v.m. voorwielaandrijving a la Flevo).
>Heb ik nou zo'n stijve nek of rijden jullie allemaal als de doorsnee
>scholier: niet kijken maar gewoon afslaan?
*Ik denk niet dat jij zo'n stijve nek hebt, je zult merken dat naarmate je
een ligfiets beter beheest, ook het achterom kijken beter zal gaan.
Ik hoop niet dat alle ligfietsers rijden als de doorsnee scholier, dan
wordt het wel erg gevaarlijk op de weg en op het fietspad.

Met vriendelijke groet
                        A. Vrielink
                                Flevobike, Dronten