Re: Spiegel

Hoi ligleuten,

>Spiegeltje, speigeltje aan het stuur...

zeg mij eens waar ik naar tuur!

>Is een achteruitkijkspiegeltje op een ligfiets wel of niet nodig/handig?

Persoonlijk vind ik een spiegel een absolute 'must' om enigzins veilig met
redelijke snelheid te kunnen fietsen in een wat drukkere omgeving. Het zal
ongetwijfeld afhangen van de hoek die je lichaam maakt met het horizontale
vlak. Mijn hydro-hurri  heb ik altijd op de laagste stand staan (beta = 25
dacht ik) en dan fiets het echt perfect. Omkijken daarentegen kan alleen als
je omhoog komt en dat kost extra moeite. Mijn spiegeltje (alleen links)
heeft een diameter van ca 50 mm en is een beetje bol. (Volgens mij is het
oorspronkelijk bedoeld voor op een ATB of zo). Hierin kan ik achterop komend
verkeer perfect in de gaten houden zonder enige moeite.

Ik durf dan ook gerust te pleiten dat je op een echte ligfiets (dus geen
zitfiets ala Relax, want daar weet ik niet of het nodig is) voor de
verkeersveiligheid een spiegel eigelijk verplicht moet stellen. Net als bij
de auto, alleen is hier m.i. een linker 'buiten'-spiegel voldoende.
Ligfietsleveranciers horen gewoon een spiegel als default te leveren. Want
juist in het begin heb je zo'n ding nodig. In het begin ben je het zuinigst
op je karretje en verspijker je er meestal niet zo veel aan. Maar juist dan
ben je ook het instabielst en dus het gevaarlijkst voor jezelf en anderen.

Groets (hydro-hurri) NooT

 * P.A.H.M. Nootebos      E-Mail: nootebos at ecn.nl
 * Tel: 0224-564509 / 564602    Fax: 0224-563489
 * Netherlands Energy Research Foundation ECN