Vastlopende tromelrem

>in de binnenstad van Eindhoven) en een achterwiel met trommel remmen die op
>het moment dat het enigzins vochtig begint te worden remt als een gek....

>Ik heb al geprobeerd om hem iets minder strak te zetten maar dat resulteerd in
>een later, maar identiek gedrag, ik moet hem mischien nog een keer open halen,
>hij lijkt veel eerder volledig aan te grijpen als hetgeen ik gewend ben op
>andere trommelrem fietsen....

Even iets over trommel remmen.
In het verleden werden de remsegmenten van trommelremmen van asbest gemaakt.
toen dit verboden werd zijn fabrikanten van trommel remmen op zoek gegaan
naar andere materialen, zonder in eerste instantie verder iets aan de rem
aan te passen. dit heeft voor veel remmen de gevolgen gehad dat ze bij
vochtig weer vast sloegen wanneer je iets harder dan normaal wou remmen.
Tegenwoordig zijn ze er aardig uit welk materiaal ze toe moeten passen en
hoe ze de remsegmenten aan moeten passen om dit te voorkomen.
Het zou kunnen dat de remsegmenten van jouw trommel dit euvel hebben.
Je kan hier 2 dingen aan proberen te doen.

1       De remsegmenten vervangen door nieuwe
        (die dit euvel waarschijnlijk niet meer zullen hebben)

2       De segmenten aan de kant van de sleutel (dit is waar ze uit elkaar
        worden gedrukt) over ongeveer 1-2 centimeter af te vijlen (het
        remmateriaal dus),
        hierdoor zou de rem minder snel tot niet meer vast moeten slaan.

Ik kan je niet voor 100% garanderen dat dit voor jouw remmen werkt, maar de
kans is groot dat het wel werkt.

Met vriendelijke groet
                        A. Vrielink
                                Flevobike, Dronten