Re: Flevobike: trein

b.j.dirkson at student.utwente.nl wrote:

> Afgelopen vrijdag weer met mijn Flevobike Racer de trein in gegaan. Voor
> het instappen al losgeschroefd zodat ik eenmaal op het fietsbalkon van de
> Koploper alleen het frame nog uit elkaar hoefde te trekken. Na mij
> stapten twee conducteurs in. Toen ik m'n slot vast had zitten en me bij
> mijn vrinden in de coupe wilde vervoegen vroeg zo'n conducteur, wijzend
> op mijn fiets,:" Is dat nu een vouwfiets of een gedemonteerde fiets?".
> Op mijn laconieke " Ik vind het een vouwfiets" kreeg ik een "O, dan is
> het goed" en ik kon mijn weg vervolgen.
>
> Er staat inderdaad in de NS reisregels (
> [...]

Tja,

Dat is dan jouw geluk. Het lijkt bijna of het mijn eigen schuld is dat ik ben
bekeurd: dan had ik maar anders mijn fiets uit elkaar moeten schroeven, of
anders instappen of wat dan ook. Toch verschilt mijn flevo/trein werkwijze
niet van die van andere flevobikers. De trein in met fiest en inbussleutel en in
een minuut de boel losschroeven, etc. etc. Ik stapte in op een balkon waar een
conducteur stond en heus, ik heb hem er van willen overtuigen dat -net zoals
bij bukfietsen - ook bij ligfietsen starre en vouw modellen bestaan. Maar nee,
ik was niet overtuigend genoeg (eigen schuld, zeker).
Natuurlijk belde ik de NS op om te vragen hoe het allemaal zat:
klantenservice deelde mee dat iedere ligfiets als een starre fiets wordt
beschouwd en een flevobike als een gedemonteerde racefiets - die tegen
betaling in de trein mag. Ik protesteerde nog: maar de ENFB heeft met de NS
afgesproken dat de flevobike een vouwfiets is! Het hielp niet.
Waarmee ik maar wil zeggen: zolang er geen definitie van het begrip
vouwfiets in de voorwaarden staat zal dit soort dingen blijven voorkomen.
Dit keer trof het mij en de volgende keer kan een ijverige conducteur
tegenover jou zin hebben om de voorwaarden naar de letter toe te passen.
Instap strategie-en zullen daar niet veel aan verhelpen.

groet
alex