Re: slap gelul

> Een intrigerend antwoord - kun je dat misschien toelichten?
> Robert van Weperen.

Het gewraakte artikel was aardig geschreven en bevatte ook gegevens.
Evenwel van een 'recensie', een productbespreking dus, verwacht ik
relevante informatie. Relevante informatie houdt in: kritische analyse van
gegevens. Het is niet moeilijk om een paar bladzijden te vullen met
ongecensureerde gegevens, maar daar help je de consument niet mee. Uit de
losse hand geef ik een selectie van de vragen die bij mij opkwamen bij
lezing van het artikel.

1. Op grond van welk kriterium zijn de fietsen (Flevobike Basic, Challenge
Wizard en Optima Condor) eigenlijk voor bespreking geselecteerd. Zijn zij
'tamelijk willekeurig' gekozen of zijn zij bij elkaar gegroepeerd omdat
alle drie 'door hun opvallende robuustheid het eeuwige leven uitstralen'
(pag 58, laatste alinea).

2. De prijzen van de fietsen zijn gegevens, een verklaring van het grote
prijsverschil is informatie. Dat ontbrak dus. Als het gaat om drie
willekeurig gekozen, maar robuuste tourfietsen hoe valt dan het grote
prijsverschil (f 2,480 - f 4,375) te verklaren? Het prijsverschil tussen de
Basic en de Challenge in de besproken uitvoering kan, lijkt mij, niet
liggen aan de uitvoering van de versnelling, omdat de goedkopere Basic
uitgevoerd is in een combinatie naaf/derailleur en de Challenge alleen in
een versnellingsnaaf.

3. De Basic is 'een heel gemakkelijk rijdende ligfiets en zeer geschikt
voor beginners' (pag 8, 3de kolom). Deze uitspraak leidt tot de volgende
vragen:
(a) Zijn de andere twee beoordeede ligfietsen niet, of minder geschikt
voor beginners?
(b) Adviseert de auteur de nieuwkomer om eerst een beginnersfiets a raison
van f 2,500 tot f 4,400 te kopen, om dan na verloop van tijd (hoeveel tijd)
een ligfiets voor gevorderden aan te schaffen? Of is het concept
'beginnersfiets' flauwekul en zou men beter onderscheid kunnen maken op
grond van de karakteristiek van de leercurve: Hoe lang duurt het voor men
een bepaald type ligfiets onder de knie heeft (bijv. lang, kort en ultra
kort)?

4. 'De trend in ligfietsenland gaat zonder meer in de richting van
bovensturen' (pag 8, 1ste kolom). Geldt dit alleen voor fietsen, die 'zeer
geschikt zijn voor beginners' maw voor ligfietsen waar je zo op kunt
wegrijden, of is dit in het algemeen geldig voor alle typen ligfietsen. Het
is duidelijk dat, als Batavus een dunne markt met 1500 stuks met bovenstuur
inundeert, bovensturen sterk gaat domineren. Maar is dat een trend?

5. De Optima Condor is naar keuze leverbaar met bovenstuur of onderstuur.
(a) Geldt dit ook voor de twee andere besproken ligfietsen?
(b) Waarom werd de Condor op verzoek van de auteur uitgerust met een
onderstuur.

Gr JEB