re: wit spatbord, vouwligfiets

Hallo,

Voor zover mij bekend zijn racefietsen een uitzondering: ze mochten altijd al
zonder wit spatbord en verlichting rijden. Ook een goedgekeurde reflector en
reflector pedalen mogen naar mijn weten ontbreken. Voorwaarde is wel, dat de
fiets alleen overdag gebruikt wordt.

Verder is de 'witte rand' regel volgens mij al een paar jaar geleden
opgeheven. ALLE fietsen mogen dus nu zonder wit achterspatbord rijden.
Reflector, verlichting, zijreflectie, pedaalreflectie en bel bleven wel
verplicht. Leuk puntje voor de lobby: reflecterende pedalen op een ligfiets
zijn nogal waardeloos want de reflector 'ziet' geen koplampen.

In de trein: vorig jaar toerde ik met m'n Linear door NL. In twee van de
negen gevallen dat ik in een trein zat, moest ik betalen. Waarom kon de
conducteur mij niet uitleggen:'Dat is geen vouwfiets'. Kunt U mij zeggen
waarom een fiets, waarvan voor-, en achterwiel ingevouwen zijn, en die geen
vaste verbinding heeft tussen trapas en achterwiel, geen vouwfiets is? 'Deze
is te groot'. Kunt U mij zeggen hoe groot een vouwfiets mag zijn? 'Luister,
je kunt nu betalen of uitstappen'. Zulks in een lege trein, met plenty
ruimte. Zal wel een slechte dag gehad hebben. Daarbij moet worden opgemerkt
dat een Linear, ook in opgevouwen toestand, nu niet bepaald handelbaar is.
De moraal: je bent volkomen afhankelijk van de goodwill van de conducteur.
Wellicht kunnen fabrikanten certificaten van de NS lospeuteren, en die aan
gebruikers uitdelen.

Groetjes,

Wouter