Fiet-test: Wizzard

>Merijn Wijnen verbaasde zich over de prijs en het gewicht van een
>'luxe'-fiets als de Wizzard.
Nu bezit (en gebruik) ik toevallig een van de eerste geleverde
exemplaren van de Wizzard. En inderdaad: in de maximaal dure
uitvoering (zoals het merendeel van de kopers). Dat maakt een Basixx
en de Wizzard behoorlijk onvergelijkbaar. Te duur? Wel veel geld maar
niet duur.
Ik gebruik mijn Wizzard voor al mijn dagelijks transport, zelfs
om een kinder naar school toe brengen. Daarvoor wil ik dus een
robuuste onderhoudsarme en toch redelijk snelle en comfortabele
fiets.
Inderdaad! Een Wizzard dus: een superstijf frame met mooie, praktische
zithoogte en zithoek, goede coatings, gasvering achter, Kangaroo
voorvork (alleen al 1000 piek), goede dubbelwandige en gebuste
velgen, dure spaken, goede verlichting en bovenal: een vrijwel
volledig gesloten aandrijfsysteem MET gesloten kettingkast. Het is
daarmee de EERSTE ligfiets die serieus een alternatief biedt voor de
betere en duurdere stads-buk-fiets. De jury die de fiets van het jaar
selecteert voor de FietsRAI heeft dit ook onderkend en zo
geformuleerd. Zolang geen enkele andere ligfietsfabrikant hier ook
maar bij in de buurt komt, lijken mij alle tot nu toe geroepen kreten
nogal voorbarig.
Het enige nadeel is dat de Sachs 7-versnellingsnaaf vrij
grote stappen heeft voor het vlakke land en beslist te weinig biedt
voor in de bergen. Maar daar is-ie dan ook niet voor bedoeld!
Kortom: ik wil er best nog wel een Hurri bij voor het betere
scheurwerk, maar voorlopig ben ik op een druk bereden route naar De
Uithof naar eigen waarneming de snelste fietser (niemand heeft mij
ooit ingehaald) op een zeer comfortabel voertuig.
Terug naar de belangrijkste vraag: te duur? Nee; mijn bereik van wat
ik onder willekeurige weersomstandigheden nog wil fietsen is sterk
vergroot sinds ik deze fiets heb. Overigens ben ik dan ook van mening
dat elke kwaliteits-al dan niet buk-fiets tenminste 2000 piek zal
moeten kosten. In combinatie met de trein voor grotere afstanden
is het is nog altijd vele malen goedkoper dan een auto.

Theo van Soest                         Department of Radiotherapy
                  0                    University Hospital Utrecht
 P.O.Box 85500, 3508 GA  Utrecht, The Netherlands
 E-mail: theo at radcl.ruu.nl  Phone:+31-30-2507143 Fax:+31-30-2581226