Re: Flevobike Basic met stroomlijn (fwd)

---- Forwarded from : Marielle Bakker & Sacha Knoop <fatima.dds.nl!nvhpv> ------

Op Thu, 22 Aug 1996 jvhaarst at dds.nl schreef:
> Dag allemaal,
> Ik haalde vanmorgen de post, en wat zag mijn oog : HPV-nieuws #4 .
> Ik wil alleen even kwijt dat ik het zeer prettig leesvoer vond, en dat ik
> nu toch begin te twijfelen of ik niet een Flevobike Basic met stroomlijn
> moet gaan kopen. Of is Ymte Sybrandy gewoon een erg goede fietser ?

De benen van Ymte Sybrandy mogen er inderdaad wel wezen, toch is het een
goede keus om met een Basic-achtige fiets met stroomlijn te gaan rijden.
Het is al jaren heel jammer dat de Hollanders alleen bij ongestroomlijnde
fietsen internationaal gezien voorop lopen, dit kun je zien aan de
verkochte fietsen en de bijzonder goede prestaties van de ongestroomlijnde
Nederlandse rijders op de internationale wedstrijden.

Voor wat betreft de fietsen met praktische stroomlijn was het altijd wat
minder. In Engeland stikt het van de Kingcycles met voorkapje,
staartpuntje en opgespannen doek, en in America zijn de Lightnings met
overkapping bijzonder populair. En zoals jullie ongetwijfeld weten hebben
dit soort fietsen - op de begroting na - bijzonder veel voordelen ten
aanzien van snelheid en weersbescherming. Nu hebben wij in Nederland met
de Basic/Relaxx eigenlijk voor het eerst een dergelijke fiets. Dit type
fietsen is voor beginners uitermate geschikt (bij de opmerking in het
clubblad dat er voor het eerst een fiets is waar we onze vaders op kunnen
zetten kan ik me volledig aansluiten) en met stroomlijn voor gevorderden
bijzonder snel EN praktisch.

Fietsen zoals mijn lage racer (waar ik overigens heel gelukkig mee ben)
zijn helaas niet geschikt om te stroomlijnen, eenvoudigweg omdat de
extreem liggende positie het niet mogelijk maakt om een overkapping over
mijn knieen te maken, zonder dat ik ernstige consessies moet doen aan
mijn zicht.

Ik hoop dus echt dat er meer Nederlanders in dit soort fietsen gaan
rijden, al is het alleen maar omdat we er tijdens de stratencriteriums in
de internationale wedstrijden niet meer uitgereden worden door een kudde
Engelsen. Ymtosaurus Sybrandy heeft Steve Slasher Slade (toch ook niet de
eerste de beste) bijna op een rondje gezet tijdens het EK in Engeland!

Groetjes, Marielle Bakker