Re: Merinque (fwd)

---- Forwarded from : Marielle Bakker & Sacha Knoop <fatima.dds.nl!nvhpv> ------

Hallo allemaal, weer even iets recht zetten voordat de hele HPV wereld
denkt dat Mark in de Meringue gereden heeft.

> De snelste groep was nog het spannendste. Hier kwam een Flevo Basic met
> overkapping in actie die liet zien dat deze fiets prima geschikt is voor
> top prestaties. Slechts de supergestroomlijnde "Meringue" liet snellere
> rondjes aantekenen (tot 60km/u!), maar werd slachtoffer van een plotselinge
> uitwijkmanoeuvre die hem deed zwabberen en tenslotte de balans geheel
> verliezen. Helpers snelden toe om Mark (achternaam vergeten) uit zijn geheel
> afgesloten Meringue te bevrijden en gelukkig bleek de schade te zijn beperkt
> tot wat flinke schaven aan de fiets.

De bouwer en rijder van de Merinque is Sacha Knoop, bij een aantal
wellicht bekend van de Driewiebel en een achterwielbestuurde tweewieler.
Toen Sacha de mal van de stroomlijn had meegenomen naar de
winterbijeenkomst in januari stond in de daarop volgende HPV nieuws een
foto op de voorpagina, waarbij foutief vermeld werd dat de mal van
Meindert Valenteyn zou zijn.

De helpers snelden in Alkmaar wel toe om te kijken of alles in orde was,
maar Sacha is zelf uit de Meringue geklommen. Er is een afneembaar deel
dat met klitteband vast zit.

Toen de Rus Serguei Dashevski - tijdens een proefritje op het velodrome in
Leicester, Engeland vier weken geleden - met zijn driewieler viel had hij
een flinke BRANDwond op zijn schouder door de warmteontwikkeling tijdens
het glijden. Dat is Sacha gelukkig bespaard gebleven, omdat de Meringue
gemaakt is van sandwichmateriaal met een goede isolatie.

Sacha is normaal een middelmatig rijder, die met de Meringue op Lelystad
een uur lang 63 km/uur gereden heeft, en bij diverse races in Engeland
tweede was achter de prachtige Franse Nilgo II. Er wordt nu gewerkt aan
een tweede afdruk van de plug van de Meringue, maar dan voor de benen van
'Ymtosaurus' Sybrandy (de winnaar in Alkmaar). Wie weet wat dat gaat
opleveren.

Misschien ook nog leuk om te vermelden: we wilden graag op de fiets naar
Engeland. Sacha had ook de wens om in de Meringue mee te doen aan de
wedstrijden, maar de fiets is niet geschikt voor in het verkeer. Hij heeft
toen de Meringue als aanhanger achter de binnenfiets geplaatst, met twee
buitenwieltjes. En dat ging als een trein over de Engelse wegen.
Bijkomend voordeel was dat het lichte ding flink wat bagage MOEST hebben
om niet van de weg te stuiteren, dus drie keer raden wie mijn slaapzak
heeft meegesleept...

Groetjes, Marielle Bakker
Wedstrijdcommissie NVHPV

De oorspronkelijke naam van de Merinque was
Ozewiezewozewiezewallakristalla, maar Sacha had vlak voor Engeland te
weinig tijd over om zoveel letters uit te snijden. Ik had ook nog
Sandwacha verzonnen, dat klonk ook mooi Russisch, maar dat vond Sacha
zelf helemaal niks. Meringue is het dus geworden, dit is de Engelse naam
voor schuimpje (eiwitschuimgebak in mooie kleurtjes).