Introductie

Hoi,

Afgelopen weekend heb ik de Alleweder gehuurd, en in een apart
bericht zal ik een eerste rij-impressie geven.
Maar laat ik de gelegenheid aangrijpen me eerst te
introduceren.

---------------------------------------
Naam:                 Arnold Niessen
Woonplaats:           Geldrop
Ligfiets:             M5-achtige fiets
Gebruik van de fiets: momenteel niet
Website:              (nog) geen
---------------------------------------

Voor hobbyisten: de fiets dient opgeknapt te worden en is eventueel te koop.

Mijn fiets:
Een M5-achtige fiets die ik via via van een hobbyist heb overgenomen.
Voorwiel 24", achterwiel 28", onderstuur, voorwiel ongeveerd,
achter relatief stug geveerd. De bagagedrager zit vast aan
het achtergedeelte en is dus helaas niet geveerd. De fiets
is licht, ongeveer 13kg.

De stoel bestaat uit drie grote O-ringen: twee voorover geheld
voor je schouders en heupen, en een achterover op de fiets,
die voorkomt dat je naar beneden glijdt. Doordat die ringen
open zijn, heb je toch nog enige ventilatie -- geen slechte
oplossing. Na korte ritten heb je zweetringen op je rug,
na lange tochten maakt het ook niet meer uit.

Ik heb deze fiets nu ruim een jaar, en ben er redelijk tevreden
over. Toen ik nog in Leiden woonde, was het een ideale fiets
om in weinig tijd het strand mee te bereiken. Een paar maanden
geleden heb ik de fiets stukgereden op een lokale fietserstunnel.
Althans, het is een tunnel waar iedereen doorheen fietst,
zonder een aanduiding of het een voetgangerstunnel danwel
fietserstunnel is. Het doet aan als fietserstunnel. Deze
tunnel is voorzien van ongeveer 10 drempels, die de vorm
hebben van een cirkelboog, zonder een soepele overgang bij
begin en eind. Omdat je omhoog een minimale snelheid moet hebben,
krijgt je fiets bij iedere drempel met een klap het volledige gewicht
te verduren. Dan helpt een rubberen blok ook niet meer. Dat
bracht een constructiefout van de fiets aan het licht: het
rubberen blok rust op een stuk ijzer dat deze krachten niet
op kan vangen. Zie onderstaande tekening, waarin het
bedoelde stuk ijzer met ***** is aangegeven:

    .....    /*            .. /  *   \(stoel)
           / .  *             /   .  *RR          /     .  *           /      .   *   \
       /        .   *   --/  (voorframe met stoel, iets omhoog lopend)
achteras--------.----*-O-----------------------    (voorwiel hier ergens)
                .
               .
               .       O=scharnierpunt
              .       RR=rubber veerblok
             .        ****=ijzer
            .
  .       ..
   .band..

Hoewel dat stuk **** ijzer vrij fors is uitgevoerd, is het nu
dus toch verbogen.
Ik heb het deels teruggebogen, zodat de fiets nog berijdbaar is,
maar het is nu een dusdanig zwakke plek dat je je bij iedere verkeersdrempel
zorgen moet maken. Kortom, werk aan de winkel. Ik zie twee oplossingen:
verplaatsen van het veerblok naar boven, zodat de schuine opstaande
stang de krachten direkt op kan vangen, of het verstevigen van het stuk
**** ijzer met behulp van een dwarsprofiel. Helaas ben ik
de las-kunst niet machtig.

Op het moment sta ik dus voor de keuze: of de fiets weer berijdbaar
maken, of hem in de huidige staat verkopen. Serieuze belangstellenden
kunnen zich bij mij melden.

Met vriendelijke groet,
Arnold.