Rij-impressie Alleweder

Hoi,

Zoals beloofd in mijn introductie, een rij-impressie van de Alleweder.

Op het moment overweeg ik de aanschaf van een nieuwe ligfiets, mede omdat
mijn huidige fiets (zie mijn introductie-mail) op het moment
nauwelijks berijdbaar is. Vandaar dat ik afgelopen weekend
een Alleweder heb gehuurd bij De Liggende Hollander, Eindhoven.
Kosten f 60,- voor een dag.  Een eerste rij-impressie wil ik jullie
niet onthouden.

* het sturen gaat soepel, en went heel snel. Bij het eerste verkeerslicht
voel je je Mr. Bean, want je bent wat slordig aan komen rijden, en
kunt dus niet bij die knop een meter naast je, en het licht
blijft dus rood.... Bij het volgende verkeerslicht neem je de bocht
wat mooier en gaat het wel goed. Met de regen-overkapping is het overigens
lastig je armen naar buiten te doen, ik rijd liever open.

* Nog meer wachten: een aantal verkeerslichten heeft geen knop, maar
wil wel graag metaal boven de detectielus hebben. Het heeft er verdacht
veel van weg dat de beperkte hoeveelheid ijzer niet voldoende is.
Als je de fiets wat beter kent gebruik je de gewone truc die iedere
fietser al kent: door rood.

* mijn route liep o.a. door het bos, over een aantal smalle fietspaden,
en het was zondag erg druk met toeristische fietsers, waaronder
veel mensen die fietsen niet dagelijks doen. De Alleweder rijdt echter
perfekt door de berm heen met 1 of desnoods 2 wielen, je moet snelheid
minderen, maar je bent niet echt een hindernis op dit soort wegen.

* snelheid: het lijkt gigantisch hard te gaan, ten eerste omdat je
lager zit, en ten tweede omdat je de lucht via de stroomlijn vol
op je gezicht krijgt. Een meting leverde echter op dat ik op
volle kracht 11 sec/100m, oftewel 33 km/u reed. Uitgedaagd door een
bukfietser haalde ik (volgens hem) 36-37 km/u. Niet iets om trots
op te zijn, dat haal ik om mijn racefiets ook makkelijk. Op mijn
vorige ligfiets had ik die ervaring ook al: topsnelheden vallen
tegen, maar een comfortabele kruissnelheid ligt wel een stuk hoger
dan bij bukfietsen.

* Een snelheidsmeting viaduct-af leverde ook maar 45 km/u op,
waar ik bukkend 50 gehaald zou hebben. Toegegeven, het was mijn eerste
dag in deze fiets.

* Ik heb gisteren ongeveer 90 km afgelegd, en dat ging met groot
gemak. Wel vermoeide spieren, het is toch allemaal wennen, maar
geen spierpijn. Een pluspunt dus.

* Zonde dat er op huurfietsen geen km-tellers zitten.

* Het geratel van de Alleweder viel me mee, en is vergelijkbaar
met het geruis van de rijwind.

* Fantastisch, wat houdt die fiets zich goed op slecht wegdek,
bij putdeksels, slechte overgangeng, en in bochten. Over de wegligging,
en de remmen (!), niets dan goeds. Of het moet zijn dat de fiets uit
zichzelf liever naar links wil, maar met zachte drang wil de fiets
ook wel rechtuit.

* Twee blauwe plekken op mijn knie\"en bewijzen dat de Alleweder niet
overdreven ruim is gemaakt. Er zitten links en rechts twee openingen
voor je knie\"en, maar als je je been iets naar links of rechts
beweegt tijdens het trappen, kom je tegen een vervelende rand aan.

* Spiegels, ik wil spiegels.

* Zo ook richtingaanwijzers.

* Verlichting, ook al niet standaard.

* Er zit voor, onderin, een gat in de Alleweder, zodat je de fiets al
zittend achteruit kunt duwen. Makkelijk als je verkeerd stuurt of op een
smalle weg moet keren. Maar de (redelijk scherpe) randen van dat gat
raak je met je schoenen, die daar redelijk van slijten. En je
raakt af en toe de grond, die onder de fiets doorschiet. Ik moet
er niet aan denken dat je blijft haken en over je eigen enkels
heenrijdt.... ik denk dat stp/look pedalen geen overbodige luxe zijn.

* De fiets is zwaar, maar op het platte vlak mag dat de snelheid
nauwelijks be\"invloeden. Het leidt tot een iets hogere rolweerstand,
maar die is toch minder belangrijk dan de luchtweerstand. Bij het
optrekken merk je het wel. Wederom bij een verkeerslicht, overigens
ook de plek waar de meeste gesprekken met gewone aardlingen
beginnen, en die gesprekken kun je makkelijk afbreken als het
weer groen wordt, stond een ATB-er, die ik er
je gesprekken kunt beginnenNaast me stond een ATB-er, die ik er
met een gewone fiets ruim uit zou trekken. Met de Alleweder ging
het schitterend gelijk op, tot de ATB-er op zeker moment ophield
te versnellen. En dan ben jij pas halverwege in je optrekfase

* De lage luchtweerstand en het gewicht leiden er ook toe dat je
heerlijk lang doorrolt. In de verte fietsers of verkeersknooppunten ?
Houd maar op met trappen, je komt er wel!

* Ook grind op de weg, of zand bij van die net nieuwe fietspaden
of nieuwbouwwijken: je glijdt misschien wat naar links of rechts,
maar het blijft een driewieler, geen enkel probleem, afremmen niet
nodig. Bochten worden misschien wat ruimer dan je aangeeft met je
voorwielen, maar het is toch een stuk leuker dan op een tweewieler.

* De wegligging, nogmaals: stevig op tempo, dan een flauwe bocht, je
voelt \'m een beetje scheefhangen. Stabiel en lekker.

* Lekker ontspannen in het zonnetje, krijg je de neiging je hoofd
achterover te leggen, ogen dicht, om je al trappend naar dromenland
te begeven. Zonder kussentje rammelt je hoofd te veel, dus moet je
daarmee wachten tot de volgende stopplaats, en misschien is dat maar
goed ook.

* Veiligheid 1: met de overkapping zitten je armen binnen in de fiets
gevangen, en daar ben ik niet zo enthousiast over. Je kunt niets afweren,
geen verkeerslicht-knoppen induwen, geen richting aangeven, niet
zwaaien.

* Veiligheid 2: je voeten, zo dicht bij de grond. Schijnt altijd goed
te gaan, maar toch.

* Veiligheid 3: zichtbaarheid met een lage fiets: ik zou liever een
wat hoger achterlicht op de fiets hebben, dat op voorruit-hoogte
zit, en dus niet door een enkele auto aan andermans zicht
ontnomen kan worden.

* Veiligheid 4: Je hoofd steekt als enige uit. Ik heb wel verhalen
gehoord van mensen waarvan de fiets op zijn zij gegaan is, niet van
fietsen die omgegaan zijn. Ik moet er niet aan denken. Een rolbeugel,
en een gordel, lijken me veiliger.

* Veiligheid 5: Je zit zelf in een kooi, dat geeft een veilig
gevoel. Honden die normaal naar je benen happen, vluchten nu keffend
richting baas.

* Veiligheid 6: Perfekte remmen. Ze maken een remlicht zonder meer
noodzakelijk, om het verkeer achter je te beschermen.

Met vriendelijke groet,
Arnold.