Re: Re: Alleweder rij-impressie

Marcel Bernards schreef

Ik heb ook net als Arnold een tijdje in een Alleweder gereden.
Met de meeste dingen ben ik het geheel eens. alleen heb zelf nog wat
aanvullingen.

1 - Ik vind het met warm weer echt veel te warm in een alleweder
    Ventilatie is echt hard nodig anders smelt je.
*Ik weet niet in welke Alleweder je gefietst hebt maar de Alleweder is niet
extreem warm op het moment dat je fietst. Op het moment dat je stil staat
naar een stuk gefietst te hebben dan wordt het wel erg warm omdat je dan
geen rijwind koeling meer hebt.

2 - Bescherming tegen de regen/sneeuw rechtvaardigt mijns inziens niet de naam
    van het voertuig, want het regendekje is kwetsbaar en snel stuk en
    je krijg nog steeds een nat en koud hoofd. Een soort vliegtuigkoepeltje
    zou voor echt slecht weer zou prettig zijn, maar misschien bestaat dat wel.
*Je lichaam is beschermd tegen weersinvloeden, je hoofd zul je 's winters
met dingen als een bril, muts en sjaal moeten beschermen.
Heb je al eens in een compleet gesloten fiets gereden?
Dan ken je zeker ook wel de grote nadelen hiervan!!!
1. Omdat je hoofd voor meer dan 40% van de koeling van je lichaam zorcht
worden de tempratuuren in de fiets veel hoger op gedreven dan nu het geval
is in de Alleweder.
2. De voorruit die je dan nodig hebt zal snel beslaan zeker wanneer je een
halve minuut of langer voor het stoplicht staat.
3. Met regen zul je de voorruit met een ruitenwisser schoon moeten houden.
Wanneer je dit met een kunsstof ruitje gaat doen dan zal deze snel zo
bekrast zijn dat je er niet veel meer door zult zien.
4. Het regendekje op de Alleweder die bij ons als probeerfiets staat zit er
nu bijna twee jaar op en er is vorige week een rits stuk gegaan door
onvakkundig gebruik van iemand die de Alleweder kwam proberen. Ik wil dit
dekje dus zeker niet kwetsbaar noemen maar als je een betere, lichtere en
geruislozere oplossing hebt dan hou ik me aanbevolen.

3 - De randen van het aluminium zijn echt scherp en ik heb ook beurse plekken er
    aan overgehouden, alsmede collega's die er ook in gereden hebben.
*Deze beurse plekken zullen op de boven armen hebben gezeten. Een Alleweder
is een fiets die je een beetje om je heen moet bouwen zo moet je onder
andere een paar schouder steuntjes in de fiets monteren zodat je stevig in
de fiets komt te zitten en goede steun hebt in scherpe bochten en op
slechte wegen.
Doe je dit niet dan wordt je in de fiets heen en weer geschud en kom je
geregeld met de schouders tegen de armleggers dit kan inderdaad beurse
plekken veroorzaken. Dit moet je vergelijken met testrijden op een fiets
die veel te kort voor je is, je krijgt dan ook al snel last van de knieen

4 - Ik had het sterke idee dat de achterophanging niet stijf genoeg was en
dat met
    name de enkele achtervork of de achterconstructie wel wat stijver mag
    bij flink trappen en bochten draaien kraakte de boel nogal en ik had ook
    nog wel eens dat de ketting ontspoorde van de achterderailleur.
*Behalve het kraken wat bij een oudere fiets voor kan komen bij hard
aanzetten komen deze problemen mij onbekend voor.
In welke Alleweder heb je gefietst?

5 - De ketting liep ook nogal eens van het voorblad af doordat dat rare slappe
    stripje van de kettinggeleiding te gemakkelijk verboog.
*Over welk rare slappe stripje heb je het?
Tegenwoordig hebben we op het kettingblad van de Alleweder twee kunststof
kettingranden zitten, hierdoor kan de ketting er in geen geval van af lopen
en het beschermd de broek tegen kettingsmeer.

6 - De vering is zeer prettig, maar naar mijn idee met name voor iets te slap.
    Bij hogere trapfrequenties gaat de neus nogal slingeren.
    Dat kan mogelijk samenhangen met de nogal lange neus die ver voor de
voorwielen
    uitsteekt.
* De demping van de eerste 25 Alleweders was van mindere kwaliteit dan dat
nu het geval is. Bij een cadans van boven de 100 kan hij nog wel iets gaan
slingeren maar dit zijn trapfrekwenties om te sprinten en niet om te
forensen.

7 - Het zitje vond ik niet echt fijn en met name een hoofdsteun is noodzakelijk.
    Je word soms behoorlijk door elkaar geschud en dan mis je een behoorlijke
    hoofdsteun. Ik heb overigens gemodificeerde alleweders gezien met een
extra bult
    op de achterkant met daarin een geintergreerde hoofdsteun. Net een
Jaguar D-type
    racewagen :-) Ook had ik last van mijn armen en schouders omdat hij
voor mij net
    iets te smal is.
* Heb je al wel eens op een ligfiets met hoodsteun gereden?
Ik kan je wel zaggen dat je dan pas zult merken wat door elkaar geschud
betekend.
Wanneer je een erg brede borstkas hebt dan kan de Alleweder inderdaad te
smal zijn, helaas past niet iedereen goed in de Alleweder. Het is overigens
wel de bedoeling dat je een beetje klem zit tussen de armleggers, je moet
deze alleen wel met een stukje schuim opvullen zodat je een pretige
schoudersteun krijgt in plaats van twee aluminium hoeken die naar een
tijdje rijden in je boven armen beginen te prikken.

8 - Een Collega van mij heeft hem grotendeels zelf in elkaar gezet en ik
ben af en
    toe even wezen kijken hoe een en ander vorderde. De bouwbeschrijving
was niet
    in alle gevallen toereikend om de problemen die hij tegenkwam, op te lossen.
    Maar met mechanisch inzicht en gezond verstand kwam hij een heel eind.
Maar hij
    is tenslotte ook Windmolenaar en vliegtuigbouwer.....
* De bouwbeschrijving is inderdaad voor verbetering vatbaar Helaas ontbreek
het ons aan de tijd en de kennis (van bouwbeschrijvingen maken) om een
perfecte beschrijving in elkaar te zetten. Het moeilijke hiervan is dat de
beschrijving voor ons totaal begrijpbaar is.

Mijn conclusie na het rijden is:

Heel aardig voertuig, iets te krap en toch iets te kwetsbaar dat aluminium.
*Wij hebben er botsproefen mee gedaan. Naar een aantal keren eerst met lage
snelheid later met 35 km/u tegen een palet (met een stapel stenen er
achter) aangereden te hebben zag de Alleweder er nog redelijk uit, de
kunststof neus was op meerdere plaatsen gebarsten maar was telkens weer in
de oorspronkelijke vorm terug gesprongen. De aluminium carosorie was in
eerste instantie nouwlijks beschadigd.
Naar een aantal keren tegen de palet aangereden te zijn begon de Alleweder
er steeds minder fraai uit te zien maar bleef perfect rijden, zelf de
wielen spoorde nog goed.
Echt kwetsbaar zou ik de Alleweder toch niet willen noemen.

Veel te veel scherpe randen en richels, gevaarlijk bij een aanrijding.
*Noem mij is 3 scherpe randen op waar je jezelf aan zou kunnen bezeren?
1 mag ook.

Ik zit ook niet helemaal lekker en zeker niet droog, en het is zomers te heet.
Ik wil wel graag een driewieler in een soorgelijke vorm met gelijke
rijgedrag, maar de
stroomlijn zou een soort hardtop of canvas overkapping moeten zijn die je
zomers gewoon
kan verwijderen. Dus toch maar een WindCheetah nabouwen :-) Of heeft er
iemand nog een die em kwijt wil ?

*Ik weet niet aan welke driewieler je denk, maar ik ken er geen met
soortgelijk rijgedrag.
Die dus zo goed stuurd, niet scheef weg trekt als je met een wiel in de
berm fietst, zo komfortabel geveerd is, voor die prijs leverbaar is (ook
niet zonder stroomlijn), zoveel bagage ruite standaard in zich heeft enz.

*Heb je al wel eens op een Windcheetah gefietst op een beetje een slechtere
weg, zonder vering, ik dacht dat ik iets gelezen had van "door elkaar
geschud worden"???

*Heb je enig iedee wat het verschil in snelheid is tussen een
gestroomlijnde en ongestroomlijnde driewieler???

Mijn conclusie naar het lezen van dit stuk is:

Dat we hier te maken hebben met iemand die niet veel ervaring met
driewielers heeft.
Nog nooit goed heeft nagedacht over de voor en nadelen van de Alleweder (en
andere driewielige ligfietsen)
Dit vindt ik jamer want de Alleweder is voor veel mensen echt een uitkomst,
en is echt geen slechte fiets.
Natuurlijk heeft ook de Alleweder (net als alle andere fietsen) wel wat
nadelen, en zijn er punten die voor verbetering in aanmerking komen.
Maar met de meeste punten die hierboven genoemd zijn kan ik het toch echt
niet eens zijn.

Met vriendelijke groet
                        A. Vrielink
                                Flevobike, Dronten