RE Alleweder rijervaringen + Alleweder crashbestendigheid

Marcel Bernards vulde op 12/9/96 de eerder beschreven rij impressies van de
Alleweder van Arnold Niessen aann met enige eigen ervaringen en meningen.
Hoewel Andre Vrielink van Flevobike op 13/9 reeds reageerde, denk ik dat
misschien zinvol is om ook mijn ervaringen als gebruiker van een Alleweder
hier tegenover te zetten. Ik kocht mijn Alleweder vorig jaar september en
na de bouw heb ik vanaf half december zo'n +/- 3900 kilometer afgelegd tusen
Emmeloord en mijn werk halverwege Vollenhove en Kraggenburg (17.5/20 km
enkele reis afhankelijk van route). Als het werk het mij toestaat, rij ik
dagelijks deze afstand in elk weertype.

>1 - Ik vind het met warm weer echt veel te warm in een alleweder
>    Ventilatie is echt hard nodig anders smelt je.

Mijn ervaring is dat ik genoeg koeling door de rijwind heb om geen last te
hebben van het warme weer. Ik rij gemiddeld s'ochtends zo'n 30-32 km/uur
(kruissnelheid), indien mogelijk, en na mijn werk doe ik het iets sneller.
Wanneer ik stil sta voor een stoplicht is het nog steeds goed te doen.
Het beslaan van mijn zonnebril bij zo'n tijdelijke stilstand gebeurt
sporadisch en alleen na een flinke inspanning. Een natte rug is nog steeds
een nadeel (maar welk ligfiets, opdezelfde manier gereden, heeft dat niet?),
maar het is veel minder met het nieuwe materiaal op het zitje dat Flevobike
nu vertrekt, dit in tegenstelling tot de vroegere rubbere mat.

>2 - Bescherming tegen de regen/sneeuw rechtvaardigt mijns inziens niet de naam
>    van het voertuig, want het regendekje is kwetsbaar en snel stuk en
>    je krijg nog steeds een nat en koud hoofd. Een soort .....

Ook ik heb vaak door regen en sneeuw gereden, maar tegen kou en sneeuw kan je
normaal goed kleden. Een droge handdoek na afloop doet trouwens wonderen...
In het begin dacht ik ook na over zo'n plexiglas koepeltje, maar dezelfde
nadelen die Andre noemde, hield mij ervan om door te gaan.

>3 - De randen van het aluminium zijn echt scherp en ik heb ook beurse plekken
>    er aan overgehouden, alsmede collega's die er ook in gereden hebben.

Dit gebeurde bij mij in het begin, voornamelijk bij mijn knieen. Door ervaring
komen mijn knieen niet meer tegen de randen van het hoofdspant. Beurse plekken
heb ik er nooit aan overgehouden, maar misshien komt dat ook door mijn brede
bouw waardoor ik naar mijn mening goed in pas. Andere scherpe randen waarmee
ik in aanraking zou kunnen komen komen in mijn alleweder niet voor. Bij het
bouwen heb ik trouwens alle randen afgerond.

>4 - Ik had het sterke idee dat de achterophanging niet stijf genoeg was en dat
>    met name de enkele achtervork of de achterconstructie wel wat stijver mag
>    bij flink trappen en bochten draaien kraakte de boel nogal en ik had ook
>    nog wel eens dat de ketting ontspoorde van de achterderailleur.

Tot nu toe geen ervaring gehad met aflopende kettingen bij het
achterderailleur, misschien een kwestie van goed afstellen en uitlijnen? Het
is wel zaak om bij een Alleweder met 3x7 versnllingen (en dus een symmetrische
achteras ophanging) aan beide zijden genoeg plaatmateriaal weg te halen om
genoeg ruimte te hebben voor een geheel ingeveerde wiel, iets wat de
handleiding niets over zegt.

>5 - De ketting liep ook nogal eens van het voorblad af doordat dat rare slappe
>    stripje van de kettinggeleiding te gemakkelijk verboog.

Ook hier geen ervaringen met dit verschijnsel. Wel dat het eens afliep bij de
kettingeleider in de buurt van de stuurknuppel.

>7 - Het zitje vond ik niet echt fijn en met name een hoofdsteun is
>    noodzakelijk. .....

Het zitje is redelijk voor mij; het geeft althans geen problemen voor mijn
rug. Maar daarentegen heb ik niet veel ervaring met andere zitjes, dus...
Ik heb wel een hoofdkussentje aangebracht op de bovenkant van het rugspant.
Een volgend project, waarover ik nadenk, is om het zitje op een rails te
zetten voor gemakkelijker toegang tot de bagageruimte achter. Tot nu toe
kan ik echter nog goed weg met de ruimte naast de stoel. (twee tassen, een met
kleren, de ander met boeken, lunch, etc)

>8 - Een Collega van mij heeft hem grotendeels zelf in elkaar gezet en ik ben
>    af en toe even wezen kijken hoe een en ander vorderde. De bouwbeschrijving
>    was niet in alle gevallen toereikend om de problemen die hij tegenkwam, op
>    te lossen. Maar met mechanisch inzicht en gezond verstand kwam hij een
>    heel eind. Maar hij is tenslotte ook Windmolenaar en vliegtuigbouwer.....

Ja dat klopt, de handleiding is zeker rijp voor een verbetering, maar ik ben
er wel uitgekomen. Ja, ook ik ben een vliegtuigbouwer uit Delft en als
projectleider beheer ik ook enige windenergie-onderzoeken naast mijn gewone
onderzoek aan vliegtuigen!

Wat betreft dat de Alleweder gevaarlijk bij een aanrijding zou zijn
voor de inzittende, kan ik (helaas) getuigen dat dit niet zo is. Vorige
week kwam ik in (bijna) frontale botsing met een scholier, die rijdend
aan de binnenkant van een drie naast elkaar rijdende groep ondanks mijn roepen
niet reageerde en op de verkeerde kant bleef rijden. Zijn fiets total loss, de
Alleweder linksvooraan in elkaar, neuskegel gescheurd en voorspant verbogen.
Gelukkig geen gewonden, zelfs geen schram, beurse plek of bult! De scholier was
zelf ook ongedeerd ondanks zijn val in tweede instantie op de grond. Ik wil
niet beweren dat de Alleweder in alle gevallen zo goed bestendig is, maar
in dit geval heeft het heel wat energie opgenomen zonder de inzittende te
verwonden. Nu maar afwachten of de verzekering van de vader gaat uitbetalen.

P.S. Wat mij wel verbaasde bij de afwikkeling, dat de politie niet van plan was
om ter plaatse te komen toen ik per telefoon melding maakte. Alleen wanneer
ik niet tot een overeenstemming zou kunnen komen met de ouders zouden zij
komen. Zijn deze ongevallen met scholieren nu zo gewoon geworden dat men dit
niet meer behandeld?
-------------

Jaap Lameris           _o   _o ____

E-mail : Lameris at nlr.nl        National Aerospace Laboratory NLR
Phone  : (+31)527-248285       Loads Department
Fax    : (+31)527-248210       P.O. Box 153, 8900 AD Emmeloord
                               The Netherlands

Private:                       Richel 10,
Phone  : (+31)527-620291       8303 KX Emmeloord
                               The Netherlands